«Stem nei» - reklame for demokrati
5Total vurdering

Oscar-nominerte Stem nei stakk nettopp av med publikumsprisen på filmfestivalen i Tromsø. Filmen er historien om hvordan en gruppe unge reklamefolk sørget for seier over Pinochet.

I motsetning til Den arabiske våren falt diktaturet i Chile som følge av en folkeavstemning.

Etter sytten år med militærdiktatur ble Pinochet presset av det internasjonale samfunnet til å gjennomføre en folkeavstemning om han skulle bli sittende – i praksis Ja eller Nei til diktaturet. I deler av samfunnet hadde diktatoren sterk støtte grunnet en sterk økonomisk vekst.

Stem nei er den siste filmen i Larraíns Pinochet-trilogi. Vi har nå kommet til 1988. Gael García Bernal er den unge reklameguruen som får oppdraget med å forme Nei-kampanjen for en brokete samling opposisjonspolitikere. De har ikke stort mer til felles enn at de vil bli kvitt Pinochet, men mangler diktatorens økonomiske muskler til  sin kampanje.

Kommersielle grep

Bernals karakter René Saavedra står for noen av de mest vellykkede kommersielle reklamekampanjene i landet. Selv er ikke René videre politisk engasjert, og nøler med å ta jobben for Nei-kampanjen, men han overtales av faren som hører hjemme blant de politiske dissidentene.

René bruker de samme kommersielle grepene i sin Nei-kampanje som han gjør med kommersielle produkter. Han vil styrte regimet ved hjelp av- glade “Coca Cola-mennesker” og en fengende musikk.

Av gode grunner ser ikke Pinochet-regimet spesielt positivt på Renés arbeid – og det militære har gang på gang vist at de er villige til å gå over lik for å holde på makten. En vellykket kampanje fra hans side vil også bli et farvel til diktaturet. René har gode grunner til å frykte for sitt liv.

Pablo Larraín er en kompromissløs regissør og har filmet hele filmen på videokameraer fra den tiden. Den visuelle stilen gir filmen et dokumentarisk preg. I tillegg bruker han de originale reklamefilmene fra både Ja og Nei-siden i filmen.

Stem nei er effektiv politisk thriller med et oppløftende budskap, som viser hvordan folkelige bevegelser på grasrotplanet kan utfordre et diktatur – akkurat slik vi har sett i Midtøsten det siste året.
Stem nei er spennende, engasjerende og lærerik – det er ikke mange filmer som greier alt det samtidig.

Om forfatter

Redaktør og publisher av Cinema. Han har jobbet med filmjournalistikk og kritikk siden 1987. Han er utdannet ved Høgskolene i Volda og Bø. Geir Kamsvåg har jobbet som avisredaktør og redaktør og publisher av flere kultur- og filmtidsskrifter. Han har vært redaktør for Cinema (tidl. Film & Kino) siden 2008. Medlem av Norsk Filmkritikerlag/FIPRESCI

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen