-Jeg er mye reddere for å spille i film enn å stå på scenen, erklærer multikunstneren og synker ned i polstret komfort på Dagligstuen med utsikt til arbeidsplassen. Der på Nationaltheatret er hun i gang med prøvene på en nytenkt og ferskskrevet utgave av  Peer Gynt. 

-Man vet aldri om en film eller et teaterstykke blir så vellykket som man tror, men på scenen har jeg i hvertfall kontroll på hva jeg selv gjør. På film er det regissøren og klipperen som bestemmer i siste omgang. Det kan forandre mye. Jeg har jobbet med regissører som jeg synes tar dårlige valg og klipper bort de gode scenene. Slikt lugger i meg. Film er ikke nødvendigvis skuespillerens beste plattform.

Full kontroll

I kortfilmen Det er meg du skal ha er Andrea Bræin Hovig sterkt tilstede og i full kontroll. Hun står alene foran kamera i 55 minutter og forteller en gripende historie om en kvinnelig ungdomskolelærer på 33 år som er besatt av kjærlighet til en 15 år gammel elev. Læreren er forlovet med en prest og gifter seg av plikt. Ekteskapet gjør henne deprimert og ulykkelig. Hun prøver terapi for å kvitte seg med de forbudte følelsene, men gir etter for lidenskapen til den unge gutten. Forholdet blir oppdaget, ektemannen forlater henne i avsky og raseri, vennene er sjokkerte og omverdenen skyr henne. Hun blir sagt opp fra skolen, mister retten til å undervise og risikerer 6 års fengsel for overgrep mot mindreårige. Men det var ekte kjærlighet, erklærer hun i selvforsvar.

Vekket debatt

Det er meg du skal ha er basert på en virkelig historie som vekket debatt og oppmerksomhet for et tiår tilbake. Manus er skrevet av Sonja Evang og er hentet fra et intervju med læreren. Først nå vil hun forteller sin versjon. Temaet er evig brennbart, pikant og tabubelagt. Kan filmen utløse en ny debatt om hva som er moralsk og strafferettslig akseptert?

-Filmen tar ingen moralske standpunkt. Det kan provosere noen og sette i gang nye tanker hos andre. Det er uansett bra å lage film om denne historien fordi den åpner for refleksjoner på mange plan.

Det er lov å være forelska i lærer`n, men ingen synger sanger om det motsatte. Hvilke refleksjoner har du selv gjort deg?

Rollearbeidet i fokus

-Jeg har vært mer opptatt av rollearbeidet enn tanker om lover, moral og hva som er etisk forsvarlig. Som privatperson ville jeg blitt vettskremt om min datter på 15 hadde et forhold til læreren. Derfor er jeg glad for at det finnes lover som beskytter barn. Men det finnes gråsoner og denne historien er svimlende komplisert.

Filmen var i utgangspunktet tenkt som en scenisk enakter til Dramatikkfestivalen i 2013. Prøvetiden ble for kort og regissør Dag Johan Haugerud satset på en filmatisk versjon som ble spilt inn på 3 dager. Andrea Bræin Hovig har jobbet med ham i Amandavinneren Som du ser meg, filmen som satte kvoterekord med 9 kvinnelige hovedroller. Og fikk mange av landets skuespillerinner til å boble over av begeistring for hans dype forståelse av kvinnesjelen. Er mannen ekspert på kvinner?

-Det sa de også om Ibsen! Jeg har aldri skjønt dette begrepet om å forstå kvinner! Er vi så anderledes enn menn? Det handler vel om å forstå mennesker, intuitivt og med klokskap. Dag Johan gir mye tillit til skuespillerne. Det gjør oss trygge, vi slipper å tøffe oss, vi blir partnere. Alt han skaper fra bøker til filmer har et slør av komikk og jeg elsker det tragikomiske. Derfor kaster jeg alt jeg har i hendene for å kunne jobbe med ham, sier Andrea og forteller at regissøren er viktigere enn rollen når hun takker ja til et nytt prosjekt.

-Lykken er ikke å ha en stor bærende rolle, men å jobbe med et menneske som gir deg lov til å være medskapende. Jeg blir fort søvnig av veldig autoritære regissører. Og lei av de som prøver å lure deg til å tro du er med som en partner. Her kan man observere mange gøyale metoder.

Lureri

-Hvor mye innfløkt lureri er det egentlig i bransjen?

Andrea ler høyt og forteller at lureriet er utstrakt og triksene utspekulerte. Men hun forstår at regissører manipulerer for å presse ut det de ønsker av en skuespiller. Lars von Trier  hadde mye moro av å bryte ned og bygge opp sine skuespillere. Brukes fortsatt hans beryktete metode?

-Det er et velkjent, men gammelt triks. Mer innfule metoder er å manipulere skuespilleren til å tro noe er hennes egen ide. Derfor elsker jeg regissører som er ærlige og ikke bruker en eneste metode.

Andrea spiller roller om livets store viktige spørsmål og om de små hverdagslige. Hun er en emosjonell skuespiller og forteller at hun preges av rollene.

-Alle blir farget av hva man jobber med, men det gjelder å holde seg unna skuespiller-koketteri. Jeg ble ganske tung i sjelen av å leve med Hedda Gabler i nesten 4 år og lett til sinns med deilige tøvete
Guys and Dolls som vi har spilt siden januar.  Jeg begynner å gå inn i rollen allerede ved middagsbordet. Da tror jeg nok hele familien merker om jeg skal synge med høye benspark eller spille Ibsens kvinner. Det er selvfølgelig lite familievennlig.

Hemmelige filmplaner

Multikunstneren og trebarnsmoren Andrea Bræin Hovig skal spille mer Ibsen til høsten. Hun har konkrete, men hemmelige filmplaner og luftige ideer til en ny roman. Hvor finner du så mye kraft og energi?

-Jeg er egentlig godt forsynt med energi, men prøver å være selektiv med hva jeg bruker den på. Når ting jeg jobber med føles viktige, blir jeg rett og slett lykkelig. Nå er jeg inne i en periode i livet hvor mye positivt skjer.  Det vil jeg være med på så lenge det ikke går alt for mye ut over barna. Jeg føler en sterk kraft for tiden, orker mye og engasjerer meg. Det finnes ingen grunn til å holde igjen.

Delta i diskusjonen