Ondt blod i Oslo

Ulrik Imtiaz Rolfsen har lykkes med sin oppfølger til
Izzat. Hans nye film,
Haram, tar for seg den pakistanske æreskulturen  – med det kriminelle pakistanske miljøet som bakteppe.

Omar (Elias Ali) har som resten av familien trodd at faren drepte  den seksten år gamle søsteren etter at hun flyktet fra tvangsekteskap under en ferie i Pakistan for ni år siden.

Kommer det hele ut i det pakistanske miljøet vil familien fremstå fullstendig æreløs. Det er uhørt og ikke noe alternativ. Storfamilien bestemmer derfor at Omar sammen med fetteren Khuram (Sohail Anwar) skal drepe henne for å gjenopprette æren.

Midt oppe i det hele har Omar også problemer i det kriminelle miljøet. Han presses med andre ord fra to kanter.

Haram er blitt en forrykende thriller, til tross for noen logiske brister og feil. Hovedrolleinnhaver Elias Ali er et funn i rollen som Omar, selv om det er vanskelig å både sympatisere og identifisere seg med ham.

Dette er en fullt og helt Ulrik Imtiaz Rolfsen-produksjon. I tillegg til manus og regi er han og også delansvarlig for klipp og  foto. Filmen er effektivt laget. Her er tempo, driv og spenning. Det er lenge mellom hver gang vi ser så vellykket  norsk sjangerfilm. Ikke minst er imponerer filmskaperen med sin personregi. Det er stort sett amatører i alle rollene, men de fremstår som erfarne skuespillere.

Haram er en gjennomført effektiv thriller med en alvorlig undertone –vel vært et kinobesøk.