(MARRAKECH) – Joachim Trier er en ekstremt dyktig regissør. Han er kompromissløs og en av de beste regissørene jeg har jobbet med. Dere bør være stolt av å ha en så stor regissør i Norge, sier den franske filmstjernen.

Cinema møtte den franske stjernen på det spektakulære La Mamounia Hotel til en samtale om hennes filmverden, favoritt-regissører, hennes tilnærming til sine karakterer. For henne handler film om innsikt og hun har en filosofisk tilnærming til filmmediet.

– En  film er en refleksjon av sjelen til dens skaper, sier Isabelle Huppert som var jurypresident ved en viktigste filmfestivalen den arabiske verden –filmfestivalen  i Marrakech.

Norsk i New York

Joachim Triers Louder Than Bombs ble filmet over åtte uker i New York sist høst. For Isabelle Huppert var det en stor opplevelse.

– Jeg ble først kjent med Joachim Trier på filmfestivalen i Stockholm hvor han vant hovedprisen for Oslo 31.august. Vi holdt kontakten etter det. Jeg ble veldig glad da han spurte om jeg ville være med i Louder Than Bombs. Han er en ekstremt dyktig regissør. Han er kompromissløs og en av de beste regissørene jeg har jobbet med. Dere bør være stolt av å ha en så stor regissør i Norge.

Louder Than Bombs handler om Gene (Gabriel Byrne) og hans to sønner (Jesse Eisenberg og Devin Druid), og hvordan de takler bortgangen til moren Laura. En planlagt utstilling av Lauras fotografier gjør at eldstesønnen Jonah føler seg nødt til å vende tilbake til barndomshjemmet for første gang på lenge. Det er da en ubehagelig sannhet som altfor lenge har blitt holdt skjult tvinger seg frem i lyset. Foruten Byrne, Eisenberg, Huppert og Druid har også Amy Ryan (
Gone Baby Gone), David Strathairn ( Good Night and Good Luck) roller i filmen.

Regissøren avgjørende

For Isabelle Huppert har klare prioriteringer når hun velger film:

– For meg er det viktigste regissøren, så kommer manuset og karakteren. Jeg tror fremdeles på regissørens makt og subjektive valg er det som avgjør hva som blir en god film. Jeg tror fremdeles på regissørens subjektive vurdering av en film – og de beste regissøren gjør de beste vurderingene. Jeg prøver å få en viss variasjon i rollene mine –så godt jeg kan, men jeg har ingen problemer med å spille fem mørke roller på rekke og rad. Publikum har en tendens til å sette grenser mellom komedie og drama. Jeg gjør ikke det. Jeg kan se drama i en komedie og komedie i et drama. Pianolærerinnen, var for eksempel, til tider veldig morsom. Jeg skulle gjerne ha spilt ”bad guy” i en stor Hollywood-produksjon.

Favoritter

Isabelle Huppert har hatt et langvarig samarbeidsforhold til Michael Haneke, og han er en av hennes favorittregissører, selv om hun ikke vil plukke ut en spesiell favoritt, men hun forklarer at hun har en dyp respekt for Haneke som regisserte henne i Pianolærerinnen og Amour.

– Som regissør han en blanding av Bresson og Hitchcock hvis jeg skulle plassere ham i filmuniverset. Det jeg liker med ham er at han så radikal, så ekstrem og bruker hele verktøykassen som filmmediet byr på. Haneke er kompromissløs og har samtidig omsorg for publikum. For meg er det definisjonen på en stor regissør.

– Er det noen regissører du gjerne skulle ha jobbet med?

– Det er mang av dem: David Cronenberg. Han skaper krevende roller for skuespillere og evner å få frem det beste i dem.

– Du har vært i USA og spilt inn Louder Than Bombs  og også The Valley of Love. Er det en tilfeldighet at du nå har spilt inn to filmer i USA?

– Det er en ren tilfeldighet, men veldig bra – først en fransk produksjon i California og så en norsk produksjon i New York. Jeg fikk være fire måneder sammenhengende på filminnspilling der – først The Valley of Love i California og så Louder Than Bombs i New York.

Rød tråd

– Finnes det noen rød tråd i dine filmkarakterer?

– Jeg tror ikke det. Den røde tråden er i tilfellet at jeg foretrekker å jobbe gjentatt ganger med de samme regissørene.

– Er det noen fellestrekk hos de store regissørene du har jobbet med?

– Talentet selvsagt, men ellers er de veldig ulike. Det er det jeg liker med å jobbe med mange forskjellige regissører. Noe som nok går igjen er at de har en egen evne til å la skuespillerne skape sitt eget landskap i filmen. Kjennetegnet på hvor dyktig en regissør er, er hvordan han lar deg finne frem til karakteren din. Det er merket av hvor smart en regissør er hvis han lar deg være hva du er … slik at du eksisterer i din egen person. Han prøver ikke prøver å forandre deg, men prøver å få deg til å likne en du ikke er.

Ny filmverden

– Filmtjenester som Netflix er i ferd med å endre filmverdenen – hvordan ser du på det?

– Jeg er optimist av natur. Da dvd-en kom trodde vi alle at det ville snu opp ned på filmlandskapet, men kinoen er et sterkt medium som ikke lot seg rikke. Det tror jeg heller ikke skjer denne gangen. En film er ikke en film hvis den ikke vises på kino. Vi må fortsette å lage våre filmer og sørge for at de kommer på kino og dele på erfaringen med å se en film på kinolerretet – ellers så kan du ikke kalle det en film.

Om forfatter

Redaktør og publisher av Cinema. Han har jobbet med filmjournalistikk og kritikk siden 1987. Han er utdannet ved Høgskolene i Volda og Bø. Geir Kamsvåg har jobbet som avisredaktør og redaktør og publisher av flere kultur- og filmtidsskrifter. Han har vært redaktør for Cinema (tidl. Film & Kino) siden 2008. Medlem av Norsk Filmkritikerlag/FIPRESCI

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen