Filmsuksess på You Tube

Bransjebladet Variety kalt filmen «den kuleste prosjektet ved Cannes-festivalen» og Vanity Fair skriver, i en omfavnelse av filmen at «King Fury  er den beste filmen noensinne».

I tillegg har filmen, som ble vist på svensk tv sist helg, fått stor oppmerksomhet på YouTube, selv om den er på 30 minutter, noe som i de digitale standarder er uvanlig lang.

Passert ti millioner visninger

– Responsen har vært over all forventning. Fire millioner visninger på 24 timer var mer enn vi kunne drømme om. Mandag passerte vi de ti millioner visninger, som føles som en slags milepæl for en svensk film, sier produsent Pelle Strandberg til Dagens Nyheter.

Filmen har vært finansiert gjennom såkalt crowdfunding, der forbrukerne selv bidrar økonomisk til filmens budsjett. Ca 5,5 millioner kroner ble samlet inn på denne måten. Underlaget er dermed en slags hint om at filmen ville bli populær, men Strandberg er fortsatt overveldet.

Forventninger

– Det faktum at 10 millioner mennesker velger å se en 30 minutters film på You tube var en overraskelse både for oss og for You Tube. Samtidig visste vi at uansett hvor mange vi hadde med oss, så vi trengte for å leve opp til forventningene til alt materiale vi droppet vekk fra oss. Lydsporet av David Hasselhoff er et eksempel. I går gikk den inn på Billboard i USA.

– På onsdag vil vi lansere spillet «King fury – gate Rage». Om kort tid vil vi slippe flere sanger fra filmen, sier Strandberg og mener at USA er den desidert største markedet for filmen.

– Nesten en fjerdedel av alle seere er i USA. Det er stor interesse, ikke minst på en oppfølger i form av en spillefilm. Det er et script som vi har jobbet med parallelt i noen tid. Vi får se hva den lander. Det er fortsatt mange forhandlinger som gjenstår.