Iranske Jafar Panahis

Imponerende Film fra Sør-program

Til tross for at han er dømt til husarrest i Iran, unnlater ikke Jafar Panahi å lage filmer.
Taxi Teheran er faktisk den tredje filmen fra hans hånd mens han sitter i husarrest – og bra nok til å vinne Gullbjørnen ved årets Berlin-festival.  Som ventet kunne han ikke komme til Berlin for å motta prisen. Det gjorde i stedet hans niese, som spiller i filmen – og hun kommer også til premieren på Film fra Sør.

Taxi Teheran er en taxitur rundt om i Teheran hvor filmskaperen selv sitter ved rattet og diskuterer aktuell emner med passasjerene. En enkel historie som blir film.

Årets Gullpalme i Cannes gikk til Jacques Audiard og hans
Dheepan. Den handler om en tidligere soldat i Tamiltigrene på Sri Lanka som prøver å starte livet om igjen. Garantert en av de beste filmene du får se på kino i år.

Prisvinnere på rekke og rad

En annen prisvinner som vises på festivalen er chilenske
El Club. En film om fire prester og en nonne som er plassert I et lite hus på landsbygda – forvist til husarrest av den katolske kirken.
El Club stakk av med Sølvbjørnen I Berlin.

For de kampsportinteresserte er kinesiske
The Assassin filmen. Regissør Hsiao-Hsien fikk prisen for beste regissør i Cannes for denne filmen fra Tang-dynastiet.
The Assassin omtales som en fullkommen film om kinesisk kampsport.

Gabriel Ripstein stakk av med prisen for beste spillefilmdebut i Berlin for
600 Miles. Denne mexikansk-amerikanske filmen  handler om en ung gutt som smugler våpen over grensen til onkelens kartell i Mexico. Problemene hoper seg opp da en amerikansk agent får ferten i operasjonen.

Fokus på India

En nyespesialseksjon på festivalen er Indie India. Med det ønsker festivalen å tilfredsstille den økende interessen for indisk independentfilm. Filmene er plukket ut av skuespiller og regissør Iram Haq.

Fokus urbefolkning

Årets utvalg i den nye fokusseksjonen Urbefolkning byr på et trekløver med virkeligheter man sjeldent ser på det store lerretet, og om man gjør det, så er det gjerne i dokumentarisk form. 

 Ciro Guerras
Embrace of the Serpent har sin rot i dagbøkene til antropologene Theodor Koch-Grünberg og Richard Evan Schultes, som begge reiste i det indre Amazonas.

I
The Dead Lands bevitner vi blodig maktkamp mellom New Zealands maoristammer, i en tid før europeisk kolonisering skulle prege landet.

 Ixcanul handler Guatemalas mayaindianere og deres gradvise tap av egen kultur i globaliseringens skygge.