Slik skal film lages

Jakten på Adolf Eichmann er et solid faktabasert drama om den tyske statsadvokaten som var medvirkende til at den israelske etterretningsorganisasjonen Mossad fant naziforbryteren  Adolf Eichmann i Argentina, smuglet ham ut til Israel og stilte ham for retten.

Handlingen er lagt til slutten av 1950-tallet i det delte Tyskland. Til tross for at de allierte vant krigen og Adenauer sitter med makten, sliter landet med sin nazifortid. Det gjelder ikke minst i politiet og etterretningstjenesten  som til dels beskytter sine gamle kolleger fra krigen – enten de sitter sentralt i byråkratiet, industrien eller er på flukt i utlandet

Fritz Bauer var jøde, homofil og sosialist. Etter krigen vender han tilbake fra eksil i Sverige og blir ansatt som statsadvokat i delstaten Hessen med ansvar for å spore opp naziforbrytere og stille dem til ansvar – uansett hvor de befinner seg i verden. Han er overbevist om at tyskerne selv måtte ta ansvaret, konfrontere sin fortid og avsløre forbryterne for å kunne gå videre som nasjon.

Fritz Bauer kommer på sporet av Adolf Eichmann,  mannen som organiserte togtransportene til Auschwitz, men jakten hans på krigsforbryteren  blir sabotert av både politiet og etterretningstjenesten som også prøver å presse ham på grunn av hans homofile legning, i en stat som ikke har kvittet seg med nazistatens fordommer og lover på området. Han opplever og stadig vekk at mapper på saker han etterforsker forsvinner fra kontoret sitt. Heller ikke de ansatte på sitt eget kontor han stole på folk.

Bauer innser at de eneste måten han kan sørge for at Eichmann blir stilt for retten er å svike sitt eget land og kontakte israelerne og Mossad. Samtidig ved at han hvis det blir avslørt at han samarbeider med en utenlandsk etterretningstjeneste, vil han bli tiltalt for landssvik.

I formen fremstår
Jakten på Adolf Eichmann som klassisk thriller – som en troverdig og sann Jason Bourne. Filmen er glimrende fotografert og regissør Lars Kraume  får frem den klaustrofobiske paranoiaen Bauer opplever i sin jakt på krigsforbryteren.

Jakten på Adolf Eichmann byr i tillegg på glimrende skuespill. Veteranen Burghart Klaussner er et funn i rollen som Fritz Bauer – en skuespiller som noen muligens vil kjenne igjen fra
Det hvite båndet og
Goodbye, Lenin.

Filmen gjorde rent bord da tyskerne delte ut sin filmpris, Lola, tidligere i år. Det var vel fortjent. Dette er film på sitte beste.