«Dagen i morgen» - årets store franske film
5Total vurdering

Helt siden franske Mia Hansen Løve debuterte med Tout est Pardonné (2007) i en alder av 26, har det vært store forventninger til hennes.

Hun fulgte opp med Le père de mes enfants (2009) før Un amour de jeunesse (2011) – alle vellagede filmer, men ikke eksepsjonelle. Så kom Eden (2014) som er hennes beste film hittil. Men nå, med Dagen i morgen, har hun laget en herlig intim karakterstudie som markerer henne som en av de viktigste stemmene i moderne europeisk film.

Mia Hansen Løve startet sin filmkarriere som skuespiller i filmer regissert av Olivier Assayas. Hun fikk sin filmopplæring av ham – og de har siden giftet seg. Mens den 61-årige Olivier Assayas fremdeles lager filmer om sin radikale ungdom, setter hun søkelyset på hans generasjon med Dagen i morgen.

Livet rakner

Isabelle Huppert har rollen som den middelaldrende Nathalie. Hun trives i jobben som filosofilærer på videregående. Hun har  to store barn og et ekteskap som har vart i 25 år – og en sykelig krevende mor. Hun føler hun lever et godt liv. Så når hennes ektemann – den elskverdig Heinz (André Marcon) som også er lærer, kunngjør at han har møtt en annen kvinne – kommer nyheten som et sjokk og hans brudd helt ut av det blå.

Nathalie føler hun mister alt: ektemannen, barna, sommerhuset i Bretagne – og moren som som har begynnende demens. Moren ringer henne konstant for å få hennes oppmerksomhet –forteller at hun har satt på gassen for å begå selvmord osv.

Sterk rolle

Etter at kvinner er fylt 40 er de klar for å kastes, forteller Nathalie sin venn –hennes tidligere elev – den unge anarkisten og forfatteren  Fabien (Roman Kalinka). Også han forlater henne for leve i et radikalt filosofisk kollektiv oppe i fjellene. Nathalie besøker ham der, men finner ut at hun er for gammel til å være radikal. Hennes tre år som kommunist endte i sin tid etter at hun leste Solsjenitsyn.

Dagen i morgen er først og fremst en fantastisk rolletolkning av Isabelle Huppert. Hun er i nesten hvert eneste bilde i filmen og tolkning av en kvinne som reflekterer over livet som har vært og må skape seg et nytt liv er overbevisende.

Mia Hansen-Løve har laget en fremragende film og Isabelle Huppert gjør en av sine beste roller noensinne i denne filmen.

Om forfatter

Redaktør og publisher av Cinema. Han har jobbet med filmjournalistikk og kritikk siden 1987. Geir Kamsvåg har jobbet som avisredaktør og redaktør og publisher av flere kultur- og filmtidsskrifter. Han har vært publisher og redaktør for Cinema siden 2008. Han har blant annet intervjuet Martin Scorsese, Robert De Niro, Woody Allen og Francis Ford Coppola. Som filmjournalist har han blant annet dekket filmfestivalene i Cannes, Berlin, Venezia, Moskva, Havanna, Marrakech, Roma, Taormina, Karlovy Vary og Jeddah Medlem av Norsk Filmkritikerlag/FIPRESCI

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen