«Fluefangeren» -Balkan i klasserommet

5

Izer Aliu er en filmskaper for fremtiden. Den norske svensktalende filmskaperen med opphav i Makedonia tar oss i Fluefangeren med til sin barndoms landsby som preges av både politiske og etniske motsetninger.

Filmen var eneste norske film som var tatt til fjorårets filmfestival i Toronto hvor den ble vist  under Discovery-seksjonen som har søkelyset på fremtidens filmtalenter.

Izer Aliu slo gjennom med et brak med novellefilmen Å vokte fjellet som var han eksamensfilm fra Lillehammer. Den stakk blant annet stakk av med Amanda for beste kortfilm i 2013. Også denne gangen har han lagt handlingen til sin barndoms Makedonia. Denne gangen til et klasserom preget av etniske motsetninger.  Det blir et bilde på konfliktene som preger landet på Balkan.

I åpningssekvensen  har det vært valg i landet. Det påvirker alle – langt inn i klasserommet. Den idealistiske læreren Ghani er i ferd med å miste jobben fordi valgvinnerne vil ha inn sine egne folk i lærerstillingene – uavhengig av deres kvalifikasjoner. Ghani nærmest ber på sine knær for å beholde jobben, men lærerstillingene er politikk. ”Winner takes it all”  – det handler om belønning av partifeller, og da må den erfarne og kompetente vike for den som  har partiboka i orden. Den nye rektoren skifter ut hele lærerstaben med sin egne partifeller. Midt oppe i dette personlige ragnaroket kjemper Ghani videre  for å løse opp de etniske konfliktene i klasserommet. Han nekter elevene å forlate klasserommet og stenger dem alle inne – hele dagen, kvelden og natten i et desperat forsøk på å løse motsetningene.

Fluefangeren er spilt inn med amatører i alle roller, utenom rollen som læreren, på det som må karateres som et mikrobudsjett. Det vitner om en filmskaper som ikke lar seg stoppe av penger. Det imponerende skuespillet til skoleelevene sier mye om Izer Alius talent som regissør.

Regissør og manusforfatter Izer Aliu lar skolen være et bilde på Balkans problemer. Det handler om belønning, korrupsjon, etniske og religiøse konflikter som har preget Balkan gjennom århundrer.

Fluefangeren er Balkan opplevd på mikronivået. Filmen gir oss ingen løsninger, men filmen gir innsikt samtidig som den underholder. Det i seg selv er imponerende og vel verd kinobilletten.