The Mummy er ingen katastrofefilm, men en katastrofe av en film. Tom Cruise spiller den amerikanske serjanten Nick Morton på jobb i Irak sammen med kollegaen Chris Vail (Jake Johnson).  I tillegg jobben i den amerikanske hæren har de to også oppdaget de store pengene som ligger i å stjele antikvitere fra dette området som i sin tid var det  gamle Mesopotamia.

Sammen med arkeologen Jenny Halsey (Annabelle Wallis), oppdager de et gigantisk egyptisk gravkammer som blir frigjort etter et amerikansk bomberaid utenfor Mosul. Nedsenket i kvikksølv i gravkammerset ligger den egyptiske prensessen Ahmanet (Sofia Boutella) som siden ble mumifisert levende etter at hun hadde forsøkt å overta landet ved hjelp av kaosguden Seth – etter å ha drept sin far, hans andre kone og der nyfødte sønn som ville ha hindret henne å overta tronen. Åpningen av gravkammeret slippet løs igjen de demoniske kreftene til Ahmanet – som har vært gravlagt i fem tusen år.

Universal Pictures skapte monsterfilmsjangeren for over 80 år. Det som gjorde de klassiske monstrene ikoniske var ganske enkelt: Hver og en av dem er en tragisk figur. Frankensteins monster spurte aldri om å bli født og vil bare ha vennskap; Dracula forsøkte ikke å bli en vampyr; The Mummy i Boris Karloffs opprinnelige 1932-film – ble straffet for å bruke forbudt kunnskap for å gjenopplive sin døde elskerinne. Deres tragiske historier er det som gjør disse monstrene så overbevisende og minneverdige.

Alex Kurtzmans
The Mummy er ingen minneverdig film – den er bare tragisk.
Regissøren har prøvd å lage en monsterfilm som både er morsom og skremmende samtidig- uten å lykkes med noen av delene. Det hadde sikkert hjulpet med et originalt manus istedet for etterligninger av andres suksesser. I tillegg går skuespillerne  på tomgang, muligens fordi de har oppdaget hva de er med på. Men det skal
The Mummy ha, de digitale effektene er fremragende og 54-årige Tom Cruise får i en nakenscene vist at han fremdeles er i god fysisk form. Den mentale formen kan derimot diskuteres etter at han har søkt tilflukt i dette filmatiske gravkammeret.

The Mummy burde senkes ned i Universals dype og mørke kjeller – gjerne i kvikksølv.

Om forfatter

Redaktør og publisher av Cinema. Han har jobbet med filmjournalistikk og kritikk siden 1987. Han er utdannet ved Høgskolene i Volda og Bø. Geir Kamsvåg har jobbet som avisredaktør og redaktør og publisher av flere kultur- og filmtidsskrifter. Han har vært redaktør for Cinema (tidl. Film & Kino) siden 2008. Medlem av Norsk Filmkritikerlag/FIPRESCI

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen