Finlands største regissør har siden begynnelsen av 1980-tallet laget filmer om enkeltpersoner i samfunnet som lever på livets skyggeside og sett på livet fra rennesteinsperspektiv.

Både i hans forrige film
Le Havre og i hans nye film
Den andre siden av håpet som stakk av med Sølvbjørnen i Berlin, tar han utgangspunkt i flyktningenes situasjon.

I
Den andre siden av håpet møter vi to stykker på flukt og leting etter et bedre liv. Utgangspunktet deres er helt forskjellig.  Syreren Khaled (Sherwan Haji) har fått avslag på asylsøknaden sin og har rømt fra asylmottaket. Den middelaldrende skjorteselgeren Wikström (Sakari Kuosmanen) har reist fra sin alkoholiserte kone og bruker sine siste penger på overta den nedslitte restauranten Siste Stopp. Klientellet er like loslitt som restauranten.

Aki Kaurismäki har en særegen evne til å fremstille mennesker som de er. Her er det ingen store ord, og skuespillerne er nesten uten mimikk. Kombinert med regissørens stil gir det filmene en usedvanlig stil og kraft i fortellingen. Det er langt fra Hollywoods glamour til Aki Kaurismäkis Helsingfors. Hans karakterer er både stygge og fulle av skavanker. Her er ingen pekefingre. Filmskaperen skildrer mennesker og gir håp til menneskeligheten uten å skildre mennesker som bedre enn de er.

Aki Kaurismäki kryssklipper mellom disse mennenes skjebne og etter hvert krysses deres spor som ender i et komisk slagsmål som slutter med at Wikström ansetter Khaled på restauranten og gjemmer ham for myndighetene.

Alle Aki Kaurismäkis filmer gjennomsyres av en dyp humanisme. For
Mannen uten minne (2002) fikk Aki Kaurismäki Juryens store pris i Cannes i 2002 og en Oscar-nominering i kategorien ”Beste fremmedspråklige film” samme år. I protest mot USAs og George W. Bushs Irak-politikk nektet han å komme til Oscar-gallaen. Dermed var han ikke aktuell som vinner av kategorien.

Som vanlig er med Kaurismäkis filmer er den svarte humoren aldri langt unna. Til tross for det tematiske alvoret er dette mest sannsynlig en av de morsomste filmene du kommer til å se på kino i år.

Om forfatter

Redaktør og publisher av Cinema. Han har jobbet med filmjournalistikk og kritikk siden 1987. Han er utdannet ved Høgskolene i Volda og Bø. Geir Kamsvåg har jobbet som avisredaktør og redaktør og publisher av flere kultur- og filmtidsskrifter. Han har vært redaktør for Cinema (tidl. Film & Kino) siden 2008. Medlem av Norsk Filmkritikerlag/FIPRESCI

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen