Grensekrig: «Sicario 2: Soldado»

DONALD TRUMPS store valgløfte gikk ut på å bygge en mur mot Mexico. Det handlet om nasjonens sikkerhet og planen var å bruke 145 milliarder dollar over en periode på ti år.

Muren var viktig fra et militært synspunkt, for å stanse flommen av narkotika og for å stanse den illegale innvandringen, uttalte Trump. Men allerede et år før presidentinnsettelsen hadde grensekonflikten blitt behørig presentert i thrilleren
Sicario (2015).

30 000 drap i året

De meksikanske narkotikakartellene vokste fram på 1970- og 1980-tallet som en forlengelse til de colombianske kartellene. I dag er myndighetene maktesløse og politiet er ikke-eksisterende eller korrupt. Krigen mellom kartellene fører til at ca. 30 000 mennesker blir drept årlig og det er fortsatt et voksende problem. Regjeringsstyrkene har kjempet og forsøkt å knuse kartellene i over 10 år, men uten å lykkes. Tidligere har vi har sett de amerikanske myndighetenes kamp mot narkotika i Oscar-vinneren
Traffic (2000) samt kartellenes ubarmhjertighet i No Country for Old Men (2007). Fra den andre siden av grensen har vi følt tilværelsens håpløshet og gjengenes voldelighet i Sin Nombre (2009). Med mesterlige Sicario fikk temaet en fornyet tilskudd.

Mesterhjernen

Mannen bak Sicario er Taylor Sheridan som til da var best kjent for rollen som David Hale i TV-serien Sons of Anarchy. Ut av det blå hadde han skrevet et manus som beskriver den dystre virkeligheten om hvordan Vesten forholder seg til problemene utenfor sine landegrenser.
Sicario begynner ved at FBI-agenten Kate (Emily Blunt) leder en kidnappingsgruppe i et raid for å finne fanger holdt av et meksikansk narkotikakartell. Til tross for et makabert funn på 42 kropper i forråtnelse blir hennes innsats lagt merke til og hun rekrutteres til en spesialgruppe med mål om å ta de på toppen.

Sicario

Den andre siden av grensen fremstilles like kaotisk og voldelig som det Trump påpeker i sin argumentasjon. Våre inntrykk fra nyhetssaker om smuglertunneler, transaksjoner av svarte penger og korrupt politi bekreftes. Planen til spesialgruppen, ledet av Matt Graver (Josh Brolin) og den mystiske Alejandro (Benicio Del Toro), er å fremprovosere en intern konflikt blant kartellene og de reiser til den andre siden av grensen for å hente en sentral aktør innen smugling som sitter i varetekt. Plottet blir ytterligere mer komplekst med rivalisering mellom meksikansk og colombianske karteller, samtidig som det utkjempes en byråkratisk konflikt mellom CIA og FBI.

Denis Villeneuve

I tillegg til det kløktige manuset, ligger unektelig Sicarios genialitet hos regissør Denis Villeneuve. Med en forkjærlighet for lignende høypolitiske kruttønner fra Kathryn Biglow samt de politiske spenningsfilmene fra 1970-tallet, hadde han laget en politisk brannfakkel som fint kunne tolkes som scener fra Trumps propagandaministerium. Autensiteten kom fra Villeneuves erfaring som kameramann under Irak-invasjonen og spenningsfilmens fortellerkunst hadde han perfeksjonert med Nawals hemmelighet (2010) og Prisoners (2013).

Wind River

Med sitt andremanus, Hell or High Water (2016), hadde Taylor Sheridan ytterligere posisjonert seg som en av Hollywoods mest spennende manusforfattere. Hans regidebut Wind River (2017) vant beste regi i Cannes og den Weinstein-produserte filmen hadde videre Oscar som mål. Straks metoo-fenomenet utbredte seg sørget Sheridan for å distansere den fra dens produsenter. Han reforhandlet alle avtaler slik at overskuddet gikk til å bekjempe vold mot indianerkvinner. Det er nettopp drapet på en kvinne med indianerbakgrunn som er katalysatoren i Wind River.

Italiensk kartell

Mens Sheridan skrev manus til Sicario 2 ble det raskt klart at Villeneuve var opptatt med regi på Blade Runner 2049. Selv skulle Sheridan gå inn i TV-seriens univers med Yellowstone og produsent Ed McDonnell måtte derfor finne en ny regissør. En som hadde fanget hans oppmerksomhet var Stefano Sollima med TV-serien Gomorrah (2014). Den var en forlengelse av bestselgeren «Gomorra» som eksponerte klanene i Napoli og var på metaaktig vis spilt inn i fattige byområder hvor innbyggerne spilte statister i sin egen mafiapregede tilværelse. Også Sollima hadde bakgrunn som kameramann fra krigssoner og hans skittenvakre regi passet perfekt til Sicario-universet.

ACAB og Suburra

Med Sicario 2 får Sollima muligheten til å utforske tema som han utforsket i sine to første filmer. ACAB (2012) følger opprørspolitiet og er en hissig film om sinte politifolk som er åpne for selvtekt og korrupsjon, men først og fremst om brorskap.
ACAB er en nestendokumentarisk testosteronbombe som er tematisk og visuelt lik Tropa de Elite (2007) og dens krig mot favelaens kriminelle. Sollimas andre film Suburra (2015) er mer lik Gomorrah og følger en kriminell på vei opp, men som må kjempe mot en dominerende kriminell mafiafamilie.

Sicario 2: Soldado

Flere i Taylor Sheridans familie har jobbet som lovens håndhevere og derfor er yrket sterkt representert i alle hans manus.
Sicario handler i stor grad om hvordan politiet stadig blir mer likt militæret. Da Sheridan ble spurt om hvordan han ville ta historien videre, var svaret hvordan lovens håndhevere kunne operere uten lover, utenfor USA. Soldado betyr soldat på spansk og i den andre filmen har konflikten på grensen til Mexico eskalert ytterligere. Meksikanske karteller smugler terrorister over grensen til USA og Presidenten føyer kartellene til listen over terrorister. Spesialgruppen med Matt Graver og Alejandro får i oppdrag å eliminere problemet og igangsetter en krig mellom de rivaliserende kartellene ved å kidnappe datteren til den ene narkokongen. Denne gangen er det ikke bare krig mellom kartellene, men også mellom amerikansk og meksikansk regjering.

Mer grensekamp

Taylor Sheridans TV-serie Yellowstone med Kevin Costner i hovedrollen har amerikansk premiere i sommer. Stefano Sollima har allerede blitt hyret til å lage videospill-filmatiseringen Call of Duty. Villeneuve jobber med en todelt nytolkning av sci-fi romanen Dune, men sier samtidig at han gjerne lager en eventuell Sicario 3 om mulighetene åpner seg. Det som er sikkert er at Hollywoods store skurkerolle er meksikanske narkotikakarteller. Dette vil vi se i neste sesong av populære Narcos og ikke minst i den femte Rambo-filmen. Her må ranch-eieren Rambo krysse grensen for å kjempe mot et av Mexicos mest nådeløse karteller for å hente tilbake en av hans venners kidnappede datter, altså ikke ulikt
Sicario 2.