Tuva Novotny har både skrevet manus og regissert Blindsone. Filmen er historien om de grå sonene i psykisk sykdom.

Svenske Tuva Novotny har de siste årene blitt en gjenganger i norske filmer og tv-serier. Nå debuterer hun som spillefilmregissør med Blindsone – en film om selvmord og psykiske lidelser.

Hun var nettopp Hollywood-aktuell i Alex Garlands Annhiliation. I slutten av august debuterer hun som spillefilmregissør med Blindsone. En film med Pia Tjelta og Anders Baasmo Christiansen i hovedrollene om et så tabubelagt område som selvmord.

Taushetskultur

Tuva Novotnys Blindsone en historie om de grå sonene i psykisk sykdom; de blinde flekkene som er vanskelige å oppdage, opplevd av en mor som skjønner at datteren sliter med langt verre problemer enn hun har innsett.

– Jeg skrev manus da jeg opplevde en stor taushetskultur omkring emnet. Da jeg samtidig leste om flere tilfeller av veldig unge suicidale i Norge, opplevde jeg en manglende åpenhet og diskusjon om psykiske lidelser – både i hjemmemiljøer og i den offentlige debatt. Jeg syntes også at de samtaler som ble ført ofte var preget av skyld og årsak, istedenfor aksept og åpenhet. Siden film er mitt område, var det naturlig for meg å bruke dette til å sette fokus på noe jeg syntes det snakkes altfor lite om. Selve manuset er fiksjon, men er også basert på personlige opplever på området.

Idealer og skam

– Tror du det er mer psykiske lidelser blant barn og unge i dag enn da du var ung?
– Det er vanskelig å si. Samfunnet har blitt bedre på å registrere og loggføre i dag, og heldigvis ser vi en sterk tendens til større åpenhet. Hvorvidt dette gjør at vi ser flere saker som tidligere har vært skjulte, eller om unge faktisk har flere psykiske problemer er vanskelig å si.
– Hvorfor har vi så vanskelig med å snakke om psykiske lidelser?
– I et samfunn preget av sykelige utseendeidealer og prestasjonskrav fra lav alder, blir det lite plass til svakhet og «ikke-standardisert» adferd. Jeg tror mange opplever skam for ikke å «leve opp» til den menneskelige standard vi som samfunn setter. En standard som selvsagt er helt umennesklig, og som veldig få klarer å levere. Man er ikke rynkefri ved femti, man går ikke gjennom livet uten arr og nedturer, man er ikke alltid glad og fornøyd – heldigvis begynner alle disse erfaringene endelig også å telle som kvaliteter. De er ting det tidligere har vært skamfullt å snakke om eller bære på –erfaringer som ikke passer inn i det å være «et lykkelig menneske». Jeg mener jo personlig at lykken ligger i å omfavne livet med alt det er, opp og nedturer og plusser og minuser.

 

En ekte skandinav

38-årige Tuva Novotny er en ekte skandinav. Hun er vokst opp i Sverige, bor i Danmark og har for en stor del jobbet i Norge – og snakker alle tre språkene flytende – uten aksent. De siste årene har hun faktisk gjort mest norsk film og tv. Vi har sett henne i Nobel, Dag, Kongens nei, Rosemari og Kaptein Sabeltann.

– I hovedrollene har du Anders Baasmo Christiansen og Pia Tjelta – hvorfor nettopp dem?

– Fordi Pia er landets beste skuespillerinne i sin alder, med en spennvidde uten sammenligning; der var ingen andre enn hun jeg kunne forestille meg i denne rollen. Anders av samme grunner, og fordi de begge to også er bra og solide mennesker med en høy arbeidsmoral som jeg stoler fullt på, og alltid vil ha med på laget.

Norsk film

– Du har jo etter hvert fått mye regierfaring fra tv med blant annet Dag og Lillyhammer, hvorfor har du villet gå over til spillefilmformatet denne gangen – og hvorfor norsk film?

– Etter et antall episoder med forskjellige serier, både som regissør, men også som forfatter, nå senest på «rot» på NRK Super, var det naturlig for meg å lage spillefilm. Den skandinaviske bransjen er heldigvis så intim at det går an å gjøre både film og tv, og jeg like vekselbruket, både som skuespiller og regissør/forfatter. At jeg jobber mye i Norge faller seg naturlig for meg, jeg ser det litt som mitt andre hjemland, og er utrolig glad i filmbransjen her som jeg opplever som veldig engasjert, inkluderende og som er inspirerende å jobbe i.

Om forfatter

Redaktør og publisher av Cinema. Han har jobbet med filmjournalistikk og kritikk siden 1987. Han er utdannet ved Høgskolene i Volda og Bø. Geir Kamsvåg har jobbet som avisredaktør og redaktør og publisher av flere kultur- og filmtidsskrifter. Han har vært redaktør for Cinema (tidl. Film & Kino) siden 2008. Medlem av Norsk Filmkritikerlag/FIPRESCI

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen