Svenske 
Grensen var sammen med belgiske 
Girl de to store sensasjonene på Certain Regards-seksjonen under årets filmfestival i Cannes. 
Grensen fikk prisen for beste film i seksjonen, mens 
Girl stakk av med prisene for beste regi og beste mannlige hovedrolle. Felles for de to filmene er at de handler om mennesker som ikke går inn i en klart definerte gruppe. 


Grensen møter vi Tina som jobber i tollvesenet. Hun bor sammen med Roland som først og fremst er interessert i hundene sine og ikke i henne. Bak den imponerende silikonmasken gir Eva Melander oss et rørende portrett av Tina som fra barnsben av har fått høre at en kromosonfeil er årsaken til hennes vanskapte utseende og er årsaken til at hun heller ikke kan få barn. 

Tina har helt særegne egenskaper som er som skapt for tollvesenet; hun har en dyrisk luktesans og intuisjon som gjør at hun kan lukte folks følelser og skam. Det gjør henne perfekt egnet til å jakte på smuglere og kriminelle. Tina har grunnet en kromosonfeil og et utseende som ligger langt fra skjønnhetsidealene, følt og føler seg utenfor samfunnet og foretrekker dyr og natur fremfor mennesker. En dag møter hun Vore som forstår henne bedre og ligner henne – de er samme sort mennesker. 

Ali Abassi har laget en forunderlig film som tar oss til den svenske sivilisasjonens utkant – et grenseland mellom virkelighet og fantasi, kjønn og identitet.

Om forfatter

Redaktør og publisher av Cinema. Han har jobbet med filmjournalistikk og kritikk siden 1987. Han er utdannet ved Høgskolene i Volda og Bø. Geir Kamsvåg har jobbet som avisredaktør og redaktør og publisher av flere kultur- og filmtidsskrifter. Han har vært redaktør for Cinema (tidl. Film & Kino) siden 2008. Medlem av Norsk Filmkritikerlag/FIPRESCI

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen