HEKSENE ER TILBAKE

Originale 
Suspiria (1977) er blant filmhistoriens mest betydningsfulle skrekkfilmer, anerkjent av både filmskapere og kritikere. Tarantino plasserer originalen på en sjetteplass blant sine ti favorittfilmer mens Nicolas Winding Refn inkluderer den blant sine topp ti skrekkfilmer. Originalen feiret 40 år i fjor mens nytolkningen har hatt ti vanskelige år til kinolerretet.  

 

FØRSTE FORSØ

Samtidig som komedieregissøren David Gordon Green laget 
Pineapple Express (2008) kom en overraskende nyhet om at han skulle gjøre et uventet sjangerbrudd med en nyinnspilling av 
Suspiria. Hans idé var å bruke Natalie Portman i hovedrollen og filmen skulle produseres av italieneren Luca Guadagnino. Prosjektet ble etter hvert dessverre skrinlagt, Gordon Green fortsatte komediekarrieren med 
Your Highness (2011) og Guadagnino regisserte Tilda Swinton i I am
Love (2009). Portman skulle derimot lage en lignende film med 
Black Swan (2010) av Darren Aronofsky og ikke uventet ga den Suspiria-prosjektet ytterligere en spiker i kisten da man ikke trengte to grøssere med unge danserinner på ballettskole. 

 

DARIO ARGENTO 

Det er italieneren Dario Argento som står bak originalen. Han begynte som filmkritiker og medforfatter på Sergio Leones 
Once Upon A Time In The West (1967) før han innså at han likeså godt kunne regissere selv. Han debuterte med 
The Bird With A Crystal Plumage (1969) og siden skulle han bli synonymt med filmer om mysterier, vold, og drap. Ikke minst skulle hans filmer siden bli en av inspirasjonskildene til slashersjangeren. Argento var en mester i eksess, prioriterte form og stil, og etablerte særegne filmatiske kjennetegn som nærbilder av sorte hansker, morderens øyne og mekaniske elementer. Etter at Alfred Hitchcock hadde sett hans femte film 
Deep Red (1975) uttalte han at “denne unge italienerene begynner virkelig å gjøre meg bekymret”. Argentos sjette film 
Suspiria skulle bli hans store mesterverk.  

 

ANDRE FORSØK 

Til tross for motgang hadde ikke David Gordon Green gitt opp Suspiria-drømmen. Portman-planen ble satt til side og han forsøkte nå å lage en film som lå tettere opp til råmaterialet Mine-Haha av Frank Wedekind fra 1903 som var et av Argentos inspirasjonskilder. Historien om en kostskole for unge jenter ble for øvrig mesterlig filmatisert av Lucile Hadžihalilović som
 Innocence (2004). På filmfestivalen i Cannes 2012 solgte Gordon Green nok en gang inn konseptet, nå med Isabelle Fuhrmann fra 
Orphan (2009) i rollen som Suzy samt Isabelle Huppert og avdøde Michael Nyqvist i øvrige roller. Tidsmessig var det derimot ikke elegante skrekkfilmer som var i fokus. Publikum ønsket det enkle med found footage og dens like. Nok en gang var prosjektet skrinlagt.  

 

HVA ER SUSPIRIA? 

Suspiria betyr sukk på latinsk og handler om tre hekser som kontrollerer all sorg og mørke i verden. Originalfilmen tar utgangspunkt i unge Suzy som har reist fra USA til Tyskland hvor hun skal perfeksjonere seg på en ballettskole. I det hun ankommer blir en student brutalt myrdet. Mystiske ting begynner å skje og Suzy mistenker at skolen har noe ondskap i seg. Jessica Harper ble valgt til hovedrollen grunnet sin slanke og pikeaktige kroppsbygning. Med manipulerte kulisser og interiør fremsto jentene på danseskolen som yngre enn hva de var, blant annet ble dørhåndtakene plassert høyere opp på dørene for å manipulere og understreke jentenes høyde. 

 

TREDJE FORSØK 

Dario Argento hadde ikke vært involvert i tidligere planlagte nyinnspillinger før tredje forsøk i 2015. I takt med stadig økende interesse for TV-serier ble han nå hyret inn som kunstnerisk konsulent på en serie som baserte seg på en annen av hans inspirasjonskilder til filmen. Thomas de Quinceys nevnes som en av de ypperste innen britisk fantasy og i novellesamlingen Suspiria de Profundis fra 1845 spinner han videre på romernes gudinne Levana med hennes tre imaginære følgere i form av Mater Lachrymarum alias tårenes mor. Mater Suspiriorum eller sukkenes mor og Mater Tenebrarum, mørkets mor. Suspiria de Profundis ble planlagt som en tolvepisoders sesong hvor De Quincey skulle være en Sherlock Holmes-aktig karakter som løser farefulle mysterier i London og Roma på starten av 1900-tallet. Ikke uventet ble også dette kansellert.    

 

ALT LIGGER I DETALJENE 

Suspirias kultstatus ble i stor grad utmeislet av Argentos fetisj for detaljer. Prog-rockerne Goblins suggererende musikk ble avspilt på settet for å inspirere og få skuespillerne i riktig modus. Kulisser inspirert av Kokoshka og M.C. Escher åpnet for utallige tolkningsmuligheter. I Argento sine filmer er det ofte slik at hovedpersonen må finne svaret på et mysterium bak en hemmelig dør, skjult bak en vegg, eller i tomrommet mellom to etasjer. Inspirert av skygger malt på veggene i 
Caligaris Kabinett (1920) skapte dekoren usikkerhet mellom virkelighet og illusjon. Gjennom kjærlighet til både ny og gammel teknologi tok Argento i bruk en gammeldags fremkallingsprosess sammen med Kodak Technicolor film fra 50-tallet for å få bedre kontroll over fargegjengivelsene. 

 

FJERDE FORSØK 

Gordon Greens Suspiria-drøm var knust, men hans kinoaktuelle oppfølger til Halloween har blitt rost opp i skyene. Derimot skulle hans tidligere produsentmakker Luca Guadagnino overta regi og gjøre sitt sjangerbrudd. Han gjenbrukte skuespillere fra sine romantiske drama 
I Am Love (2009),
 A Bigger Splash (2015) samt Oscar-belønnede 
Call Me by Your Name (2017) med Dakota Johnson i rollen som Suzy, Tilda Swinton som ballettinstruktøren Madame Blanc. En nytolkning av en skrekkfilmklassiker er ikke komplett uten Chloë Grace Moretz som også spilte i
 Let Me In (2010) og 
Carrie (2013). Manus er skrevet av David Kajganich som snart er aktuell med nytolkningen av Pet Sematary. Filmmusikken som hadde en essensiell posisjon i originalen tolkes nå av Radioheads vokalist Thom Yorke som har skapt sitt livs første soundtrack. 

 

NYE SUSPIRIA 

Med 
Suspiria var Luca Guadagninos mål å lage en ubarmhjertig opplevelse som skulle gå under huden og snike seg inn i publikums ryggrad. Etter premieren på Venezia filmfestival ble han hyllet med en åtte minutters stående applaus. Dario Argento fikk også sett den og ringte til regissøren for å diskutere filmen, uten at innholdet i samtalen har blitt kjent. Den moderne Suspiria er altså ikke en nyinnspilling, men en alternativ nytolkning. Den utspiller seg i et splittet Berlin på 1970-tallet og byr på politiske undertoner og ligger nok nærmere det høykulturelle med fokus på det stilistiske enn hva som kreves av den yngre garde flasket opp på moderne Hollywood-produksjoner full av skvettescener. 

 

OPPFØLGERE 

Med lanseringen av 
Suspiria og den nye Halloween-filmen ser vi en ny tilnærming til nyinnspillinger hvor man respekterer kildematerialet på en annen måte. I stedet for en moderne, men ukritisk gjenfortelling for et yngre publikum, fungerer disse to som alternative tolkninger og fornyer begrepet nyinnspilling. I Japan ble den originale 
Suspiria såpass suksessfull at hans forrige film 
Deep Red ble lansert som 
Suspiria Part 2. Argento brukte derimot tre tiår på å fullføre sin trilogi om de tre mødrene med oppfølgerne 
Inferno  (1980) og 
The Mother of Tears (2007). Også Guadagnino har hintet om oppfølger og ønsket opprinnelig å kalle den kinoaktuelle filmen for
 Suspiria: Part One. Han innså derimot at dette ville skape forvirring og at filmen ikke kunne stå som et selvstendig verk, men heldigvis er han åpen for å utforske mer av universet til Suzy og de tre mødrene.  

 

SITAT: 

Chloë Grace Moretz om den nye Suspiria; «Dette er heftig påstand, men dette er det som kommer nærmest en moderne Stanley Kubrick av det jeg har sett» 

 

INFO: 

Inspirert av originalen, startet Guadagnino og Thom Yorke å jobbe med filmens soundtrack før innspilling.  

 

TIPS:  

Ikke forlatt kinoen før hele rulleteksten er helt ferdig.  

 

SUSPIRIA 

REGI Luca Guadagnino 

MED Dakota Johnson, Tilda Swinton, Chloë Grace Moretz 

MANUS Dario Argento, Daria Nicolodi, David Kajganich 

PRODUSENT Luca Guadagnino 

SJANGER Grøsser, Skrekkfilm 

NASJONALITET USA 

PROD.ÅR 2018 

PREMIERE: 23. november