«Men alle vet» - fascinerende familiedrama
5Total vurdering

Det er grunn til å ha store forventninger når Asghar Farhadi kommer med en ny film. To ganger har den iranske filmskaperen stukket av med Oscar.  I sin nye film Men alle vet har han fått med seg Javier Bardem og Penelope Cruz, Spanias to største stjerner, i hovedrollene.

Asghar Farhadi er mest kjent for Nader og Simin – et brudd fra 2011, som vant Gullbjørnen i Berlin, Oscar for beste fremmedspråklige film og Golden Globe for beste fremmedspråklige film. Også hans forrige film, En handelsreisende (2016), stakk av med Oscar for beste fremmedspråklige film.

Med unntak av filmen Fortiden (2013) som ble spilt inn i Paris har Asghar Farhadi til nå spilt inn alle sine filmer i Iran.

Søker sannheten

Men alle vet er som hans andre filmer et familiedrama. Ashgar Farhadi er en filmskaper som i alle sine filmer søker sannheten.
Nader og Simin – et brudd handler om en iransk mann som står overfor valget mellom familien som vil forlate Iran og faren som trenger omsorg og tilsyn i hjemlandet.
Fortiden tar over hvor Nader og Simin slutter, med en diskusjon om konsekvensene av en skilsmisse, ikke minst for barna.
En handelsreisende setter  spørsmål ved selvjustis og æresbegrepet i Iran og andre steder.

I Men alle vet har han forlatt det iranske filmspråket og går rett inn i den latinske kulturen med en film som på alle måter oppleves spansk. Denne gangen er problemene knyttet til kidnapping og et søksmål. Det moralske spørsmålet  Farhadi diskuterer handler om prisen på vennskap, kjærlighet og familiebånd som de involverte mennesker må betale dyrt for.

Ibsensk familiedrama

Asghar Farhadi er en filmskaper som kan sin Ibsen. Der er noe ibsenk ved alle hans filmer; De utspiller seg i samtiden. Dramaet har en konsentrasjon i tid (noen dager) og noen få sentrale personer i fokus – noe som skaper oversikt og intensitet.

Men alle vet (2018) 2h 13min | Crime, Drama, Mystery | 5 October 2018 (Norway) Summary: Laura, a Spanish woman living in Buenos Aires, returns to her hometown outside Madrid with her two children to attend her sister's wedding. However, the trip is upset by unexpected events that bring secrets into the open.
Countries: Spain, France, ItalyLanguages: Spanish, English, Catalan

Filmen åpner med glade og lykkelige mennesker. I en pittoresk landsby i nærheten av Madrid feires det bryllup. Laura (Penélope Cruz), søsteren til bruden, har returnert fra Buenos Aires. Hennes to barn er med, men ektemannen Alejandro (Ricardo Darín) kunne ikke komme av grunner som i utgangspunktet er vage. I bryllupet gjenforenes Laura med Paco (Javier Bardem), en gammel flamme som aldri helt har sluttet å gløde og som nå eier en vingård han kjøpte fra Lauras familie til en uvanlig lav pris etter krakket i 2008, noe som fortsatt er omstridt blant lokalbefolkningen.

Hemmeligheter og løgner

Mens bryllupsfesten raser i underetasjen forsvinner Lauras tenåringsdatter Irene (Carla Campra) fra soverommet  – og dagen etter kommer det krav om løsepenger.  Ingen kontakter politiet fordi vi allerede har hørt hvordan et annet barns bortføring i området endte i tragedie da politiet ble koblet inn. I stedet begynner Paco selv å undersøke hva som har skjedd. Han søker råd fra en pensjonert politietterforsker som mener at Irene ble kidnappet enten av et familiemedlem eller en nær venn.

Kort sagt, enhver som er tilstede, kan være en mistenkt. Gjensidig mistanke bringer store kurver med skittentøy frem i sollyset og ”kjente” hemmeligheter og gammelt nag hentes  frem i jakten på de ansvarlige for Irenes kidnapping.

Skuespillerensemblet er glimrende med Penelope Cruz og Javier Bardem som sentre for historien.
Men alle vet er en sterk  historie om hemmeligheter og løgner. Asghar Farhadi har som alltid et sikkert grep om regien i det som både er et fascinerende drama.

Om forfatter

Redaktør og publisher av Cinema. Han har jobbet med filmjournalistikk og kritikk siden 1987. Han er utdannet ved Høgskolene i Volda og Bø. Geir Kamsvåg har jobbet som avisredaktør og redaktør og publisher av flere kultur- og filmtidsskrifter. Han har vært redaktør for Cinema (tidl. Film & Kino) siden 2008. Medlem av Norsk Filmkritikerlag/FIPRESCI

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen