Han har tatt ”method acting” til det ekstreme. Her er seks fascinerende amerikanske figurer som er levendegjort av den evigmuterende walisisk-fødte utøveren:

 


Patrick Bateman, American Psycho
 (2000) 

Kroppstype: Slank. Kledd for å drepe i Valentino Couture designerdresser.  


Kroppsspråk: 
Hypertrygg. 

Stemmearbeid: Standard amerikansk aksent som er pusset med «profanities». 

 


Trevor Reznik, The Machinist
 (2004) 

Kroppstype: Mager. Bale slutte å spise og begynte å løpe for å tape seg 30 kilo for rollen som en paranoid fabrikkarbeider med blodpropper som ikke har sovet på et år. På den tiden fortalte Bale en avis: «For meg er det viktig at denne karakteren ser ut som om han er på randen til å dø.» 

Kroppsspråk: Fordekket. 

Stemmearbeid: Standardamerikansk, talt av en mann på randen av et nervøs sammenbrudd. 

 


Dicky Eklund, The Fighter
(2010) 

Kroppstype: Crackhead. For å spille den narkotikaavhengige som forsøker å trene sin yngre bror (Mark Wahlberg) til en stor kamp, går han 15 kilo ned i vekt. 

Kroppsspråk: Hyper i shorts og bakovervendt baseballcap. 

Stemmearbeid: Bale behersket Boston «Southie»-aksenten. 

Kudos: Oscar-vinner for birolle. 

 

I
rving Rosenfeld, American Hustle 
(2013) 

Kroppstype: Dvask. Filmen åpnes med et bilde av den feite og skallede Irving som limer på en tupé. Bale har fullskjegg og bart og la på seg 20 kilo for rollen. 

Kroppsspråk: Skinnvest og skjorte med store krager ikledd pilotbriller og en mann med stor selvtillit i første akt. I tredje akt ender forandres han til et nervevrak. 

Stemmearbeid: Bred arbeidsklasseaksent fra New Jersey. 

Kudos: Oscar-nominert for hovedrollen. 

 


Michael Burry, The Big Short 
(2015) 

Kroppstype: Alminnelig. Den 185 cm høye skuespilleren har her sin vanlige vekt og brune håret intakt, men tar ”casual dressing” på kontoret til et nytt nivå. 

Kroppsspråk: Urolig og uvillig til øyekontakt. Bale etterligner de adferdsmessige tics hos et ekte økonomisk geni kjent for begrensede sosiale ferdigheter og ubegrenset mental skarphet.  

Stemmearbeid: Vanlig California-variant med hard amerikanske aksent, Bale stammer, mumler, sikler når han gir sine aksjemarkedsanalyser med et gjesp. 

Kudos: Oscar-nominert for beste birolle. 

 


Dick Cheney, Vice
(2018) 

Kroppstype: Lubben. Bales Cheney starter som en relativt slank 21-åring, og øker gradvis i omkrets for å legemliggjøre politikeren når han er i 40-årene, 60-årene, og til slutt som en nesten skallet 71-åring. Bale pakket på mer enn 20 kilo underveis i innspillingen.  

Kroppsspråk: Studerte alle Cheney-videoer han kunne finne, Bale etterlignet den tidligere visepresidentens gange, holdning og nærmeste permanente flir. 

Stemmearbeid: Bale snakker en Nebraska-innfødts Midwestern-aksent i et grusomt rommel uten det spor av usikkerhet. 

Kudos: Oscar-nominert for beste hovedrolle.

Om forfatter

Redaktør og publisher av Cinema. Han har jobbet med filmjournalistikk og kritikk siden 1987. Geir Kamsvåg har jobbet som avisredaktør og redaktør og publisher av flere kultur- og filmtidsskrifter. Han har vært publisher og redaktør for Cinema siden 2008. Han har blant annet intervjuet Martin Scorsese, Robert De Niro, Woody Allen og Francis Ford Coppola. Som filmjournalist har han blant annet dekket filmfestivalene i Cannes, Berlin, Venezia, Moskva, Havanna, Marrakech, Roma, Taormina, Karlovy Vary og Jeddah Medlem av Norsk Filmkritikerlag/FIPRESCI

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen