Han har tatt ”method acting” til det ekstreme. Her er seks fascinerende amerikanske figurer som er levendegjort av den evigmuterende walisisk-fødte utøveren:

 


Patrick Bateman, American Psycho
 (2000) 

Kroppstype: Slank. Kledd for å drepe i Valentino Couture designerdresser.  


Kroppsspråk: 
Hypertrygg. 

Stemmearbeid: Standard amerikansk aksent som er pusset med «profanities». 

 


Trevor Reznik, The Machinist
 (2004) 

Kroppstype: Mager. Bale slutte å spise og begynte å løpe for å tape seg 30 kilo for rollen som en paranoid fabrikkarbeider med blodpropper som ikke har sovet på et år. På den tiden fortalte Bale en avis: «For meg er det viktig at denne karakteren ser ut som om han er på randen til å dø.» 

Kroppsspråk: Fordekket. 

Stemmearbeid: Standardamerikansk, talt av en mann på randen av et nervøs sammenbrudd. 

 


Dicky Eklund, The Fighter
(2010) 

Kroppstype: Crackhead. For å spille den narkotikaavhengige som forsøker å trene sin yngre bror (Mark Wahlberg) til en stor kamp, går han 15 kilo ned i vekt. 

Kroppsspråk: Hyper i shorts og bakovervendt baseballcap. 

Stemmearbeid: Bale behersket Boston «Southie»-aksenten. 

Kudos: Oscar-vinner for birolle. 

 

I
rving Rosenfeld, American Hustle 
(2013) 

Kroppstype: Dvask. Filmen åpnes med et bilde av den feite og skallede Irving som limer på en tupé. Bale har fullskjegg og bart og la på seg 20 kilo for rollen. 

Kroppsspråk: Skinnvest og skjorte med store krager ikledd pilotbriller og en mann med stor selvtillit i første akt. I tredje akt ender forandres han til et nervevrak. 

Stemmearbeid: Bred arbeidsklasseaksent fra New Jersey. 

Kudos: Oscar-nominert for hovedrollen. 

 


Michael Burry, The Big Short 
(2015) 

Kroppstype: Alminnelig. Den 185 cm høye skuespilleren har her sin vanlige vekt og brune håret intakt, men tar ”casual dressing” på kontoret til et nytt nivå. 

Kroppsspråk: Urolig og uvillig til øyekontakt. Bale etterligner de adferdsmessige tics hos et ekte økonomisk geni kjent for begrensede sosiale ferdigheter og ubegrenset mental skarphet.  

Stemmearbeid: Vanlig California-variant med hard amerikanske aksent, Bale stammer, mumler, sikler når han gir sine aksjemarkedsanalyser med et gjesp. 

Kudos: Oscar-nominert for beste birolle. 

 


Dick Cheney, Vice
(2018) 

Kroppstype: Lubben. Bales Cheney starter som en relativt slank 21-åring, og øker gradvis i omkrets for å legemliggjøre politikeren når han er i 40-årene, 60-årene, og til slutt som en nesten skallet 71-åring. Bale pakket på mer enn 20 kilo underveis i innspillingen.  

Kroppsspråk: Studerte alle Cheney-videoer han kunne finne, Bale etterlignet den tidligere visepresidentens gange, holdning og nærmeste permanente flir. 

Stemmearbeid: Bale snakker en Nebraska-innfødts Midwestern-aksent i et grusomt rommel uten det spor av usikkerhet. 

Kudos: Oscar-nominert for beste hovedrolle.

Om forfatter

Redaktør og publisher av Cinema. Han har jobbet med filmjournalistikk og kritikk siden 1987. Han er utdannet ved Høgskolene i Volda og Bø. Geir Kamsvåg har jobbet som avisredaktør og redaktør og publisher av flere kultur- og filmtidsskrifter. Han har vært redaktør for Cinema (tidl. Film & Kino) siden 2008. Medlem av Norsk Filmkritikerlag/FIPRESCI

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen