«Fantastisk» og «titanisk» er noen av adjektivene anmelderne brukes om «The Irishman»

Martin Scorseses tre og en halv time lange mafiaepos med Robert De Niro, Al Pacino og Joe Pesci i hovedrollene ble vist på New York Film Festival fredag kveld – kritikkene er nærmest panegyriske.

Filmen følger en fagforeningsleder og leiemorder for mafiaen som minnes sin involvering  i drapet på mafiabossen Jimmy Hoffa i 1982.

Siden både De Niro og Pacino vises i forskjellige aldre – gjennom flere tiår – ble endringene av utseendet oppnådd med en kombinasjon av VFX og sminke.

I The Daily Beast kaller Nick Schager filmen et «episk, titanisk triumf».»For det meste – spesielt når hovedpersonene beveger seg inn i middelalderen og utover – akklimatiserer man seg raskt til Scorseses datastyrte makeovers,» skriver kritikeren. Han sier at Pacino står for den «sterkeste» prestasjonen og bemerker at skuespilleren ikke har vært så magnetisk på ganske lenge. Som andre kritikere nevner Schager Scorseses andre filmer Goodfellas og Casino, og legger til Gudfaren, som eksempler på karrierer som høydepunkter for disse skuespillerne, som nå har kommet sammen «for en siste hurra».

I The New York Times, skriver kritikeren A.O. Scott at i motsetning til Scorsese sine tidligere mafia-filmer, er rollefigurene her storslåtte så vel som smålige, de er menneskelige skikkelser snarere enn helter og antihelter: «Dette er Scorseses minst sentimentale bilde av gangsterlivet, og av den grunn hans mest gripende,» skriver han.  Han berømmer spesielt Pesci, som han kaller en «åpenbaring.»  «Når han og De Niro er på lerretet sammen, tror du på kunstens kraft,» skriver han.