I mai ble sengalesiske Mati Diop den første afrikanske kvinnelige regissøren med en film i konkurranse i Cannes i løpet av de 72 årene den har eksistert. Resultatet ble Juryens Grand Prix.

Nå skaper hun historie igjen og er første kvinnelige afrikanske regissør som med i Oscar-racet. Netflix kjøpte Atlantique i Cannes, og i forrige uke ble filmen valgt av Senegal som landets første kandidat i konkurransen for Oscar for beste internasjonale spillefilm.

Kritikerne beskriver Atlantique som en fantastisk blanding av romantikk, sosiopolitisk kommentar og surrealistisk drømmebilde alt i ett, noe som resulterer i det som fremfor alt er en tragisk kjærlighetshistorie. Filmen snur opp-ned på den typisk mannsfokuserte historiene om afrikanere som foretar den forræderske reisen over Atlanterhavet på jakt etter bedre liv ved å fortelle en historie som fokuserer på kvinnene som blir hjemme.

 

Om forfatter

Redaktør og publisher av Cinema. Han har jobbet med filmjournalistikk og kritikk siden 1987. Han er utdannet ved Høgskolene i Volda og Bø. Geir Kamsvåg har jobbet som avisredaktør og redaktør og publisher av flere kultur- og filmtidsskrifter. Han har vært redaktør for Cinema (tidl. Film & Kino) siden 2008. Medlem av Norsk Filmkritikerlag/FIPRESCI

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen