Tre levende ikoner i London

LONDON: Vi var til stede på pressekonferansen for The Irishman, Martin Scorseses etterlengtede Netflix-film.

Det er ikke ofte at undertegnede blir «starstruck». Men det ble jeg da da Martin Scorsese, Robert De Niro og Al Pacino entret pressekonferansen på fasjonable The May Fair Hotel i London.

De tre filmikonene var i London i forbindelse med den internasjonale premieren på The Irishman. Scorseses nye film forteller den sanne historien om leiemorderen Frank «The Irishman» Sheeran (Robert De Niro) som samarbeider både med mafiaen og fagforeningslederen Jimmy Hoffa (Al Pacino).

Lang prosess

Regissøren kunne fortelle at The Irishman har vært i utvikling helt siden 2007.

– Sist gang jeg og Bob gjorde en film sammen var Casino i 1995. Vi har lenge ønsket å gjøre flere prosjekter sammen, og har alltid forsøkt å finne noe nytt. På et tidspunkt var vi involvert i filmatiseringen av romanen The Winter of Frankie Machine (2006). Det var Eric Roth, manusforfatteren bak Bobs The Good Shepherd (2006), som introduserte oss for boken I Heard You Paint Houses.

De Niro legger til:   – Jeg leste boken I Heard You Paint Houses som forberedelser til The Winter of Frankie Machine. Etter å ha lest boken ferdig, sa jeg til Marty at «Denne må du lese. Jeg tror dette er en filmatisering du ønsker å gjøre.»

Jane Rosenthal, De Niros mangeårige produsentpartner, hyret deretter den Oscar-vinnende manusforfatteren Steven Zaillian. Manuset ble levert ferdig i 2009.

The Irishman er den første Scorsese-filmen Pacino medvirker i: – Jeg har kjent Marty og Bob veldig lenge. Når de ringte meg ble jeg umiddelbart interessert og jeg har lenge ønsket å være med i en Scorsese-film. Vi var veldig nære på noen ganger. Heldigvis klaffet det denne gangen, selv om veien var lang.

Vanskelig planlegging

Det var nemlig vanskelig å finne et tidspunkt hvor alle skuespillerne og Scorsese var tilgjengelig.

– Scorsese hadde forpliktet seg å gjøre både Hugo og Silence. Han måtte gjøre ferdig disse filmene først. Samtidig som jeg og Al hadde våre forpliktelser. Vi støtte også på et annet stort problem – finansering, fortalte De Niro. Scorsese måtte derfor tenke nytt hva angår finansiering.

–  Vi står midt i en revolusjon nå. Den er større enn da lydfilmen kom. Teknologien har ført til store endringer – ikke minst når det gjelder seervaner og hvor filmer blir vist. Noen filmer egner seg for strømmetjenester, andre ikke. I tillegg finnes det Virtual reality og hologrammer. Vi har fått hjemmekinoer. Jeg tror det er viktig å være åpen for endringer. Men kino-opplevelsen, det å se film sammen, er noe som kommer til å bestå. Det er bare et problem: Filmene må finansieres.

–  Det var ingen av de tradisjonelle studioene som ønsket å finansiere The Irishman. Det var derfor det var så bra at Netflix kom på banen, bladde opp penger og gav oss full kunstnerisk frihet.The Irishman kommer på Netflix, samtidig som den får et kinovindu i forkant. Jeg kunne ikke si nei til det.

Scorsese gikk også til angrep på Marvel.

–  Jeg regner ikke det Marvel lager som filmer, men mer som fornøyelsesparker. Vi trenger ikke bli invadert av dette innholdet. Kinoeierne må slippe til et større mangfold, tordnet den legendariske regissøren.