Dronningen fra Danmark vinner Nordisk råds filmpris 2019. Filmen utforsker utviklingen i en tragisk familiehemmelighet trinn for trinn idet konsekvensene av hybris, begjær og løgner går sammen om å skape et ufattelig dilemma.

Manusforfatter og regissør May el-Toukhy, manusforfatter Maren Louise Käehne og produsentene Caroline Blanco og René Ezra fikk overrakt filmprisen av skuespiller Lene Cecilia Sparrok under den direktesendte prisutdelingen på Konserthuset Stockholm tirsdag kveld.

Juryens begrunnelse

Handler den om en midtlivskrise? Om klasse? Eller om lyst og lidenskap? Er hun sexmisbruker? Eller psykopat? Vi er vant til at film serverer et tydelig poeng, vi vet nesten alltid om en filmfigur er god eller ond, men med Dronningen overlater instruktør May el-Toukhy og medforfatter Maren Louise Käehne det til oss, publikum, å finne fokus og moral og dømme hovedpersonen Anne, som gjør nettopp det hun IKKE bør – innleder en affære med stesønnen sin.  Det merkelige er at det føles helt riktig å få det ansvaret.

Det er ikke en fornøyelse å lære Anne å kjenne – men det er en berusende fornøyelse å oppleve en finmasket film som gir oss de rette redskapene til at vi selv kan finne vårt eget forhold til et komplekst menneske. Og som tror på at vi er i stand til det. Det er umulig å ikke framheve Trine Dyrholm for hennes formidabelt nyanserte skuespill som “Dronning” Anne, men på alle nivåer – foto, musikk, produksjonsdesign, manuskript m.m. – er Dronningen en imponerende bedrift. Den får en nesten umulig oppgave til å framstå som lett og ubesværet.

Om forfatter

Redaktør og publisher av Cinema. Han har jobbet med filmjournalistikk og kritikk siden 1987. Han er utdannet ved Høgskolene i Volda og Bø. Geir Kamsvåg har jobbet som avisredaktør og redaktør og publisher av flere kultur- og filmtidsskrifter. Han har vært redaktør for Cinema (tidl. Film & Kino) siden 2008. Medlem av Norsk Filmkritikerlag/FIPRESCI

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen