Nå kan du se director’s cut-versjonen av Ari Asters kritikerroste Midsommar på kino.

Slik som Ari Asters forrige film Hereditary (2018) er Midsommar en del av den nye såkalte skrekkfilmbølgen «Elevated horror». En smartere og mer raffinert kvalitetsutgave av skrekkfilmen med kunstneriske tilsnitt.

Begynnelsen var It Follows (2014) og andre bidrag var The Witch (2015) og It Comes At Night (2017). Fellesnevneren er at filmene ligger nærmere det mer intellektuelle dramaet enn den rendyrkede skrekkfilmen. Samtidig byr de på det stilistiske og mystiske med snikende og underliggende ubehag fremfor billige sjokk.

Midsommar er kreativ, original og allerede på vei til å bli en kultklassiker. Tidligere i høst ble en 24 minutter lengre director’s cut-versjon sluppet i USA. Dette er regissørens foretrukne versjon og den kan nå sees på Vega scene i Oslo.

Les anmeldelsen av Blu-ray utgaven her

Om forfatter

Kristian Krogstad har Mastergrad i Filmvitenskap fra NTNU og jobber som frilansjournalist. Han er prosjektleder for dubbing på SDI Media og har tidligere blant annet jobbet med filmdistribusjon hos Scanbox Entertainment og vært markedssjef hos Egmont. Han har vært redaktør for det danske filmmagasinet Filmwise og skrevet for blant annet Cinema, danske Ekko og DVD&Hjemmekino.

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen