Bob Iger har ennå ikke melket ferdig Star Wars-franchisen. Hos Disney, som kjøpte Lucasfilm for fire milliarder dollar i 2012, har suksesshistorien knapt begynt.

Kinoaktuelle Star Wars: The Rise of Skywalker er den store finalen på en 42 år gammel romhistorie er en kjempesuksess. Disneys administrerende direktør Bob Iger, som nettopp ble kåret av Time Magazine  til «business person of the year». forteller i et podcast-intervju om studioets store planer fremover – selv om det meste er hemmelig.

– Det har vært en utrolig og spennende reise, men på mange måter tror jeg vi nettopp har begynt på den. Vi har oppnådd mye, med Skywalker-eventyret og temaparken Galaxy’s Edge. Men det føles som om vi nettopp har begynt å klø overflaten til Star Wars fulle potensiale, og hva Star Wars kan bli.

Iger har tidligere sagt at studioet skal bruke håndbremsen når det gjelder spillefilmer. Han innrømmet høsten 2018 at det var «en feil» å gi ut fem spillefilmer over fire år. Det høye tempoet slo hardt mot spinoff Solo: A Star Wars Story som gikk mye dårligere enn forventet på kino.

Langsiktige planer

– Vi begynner å tenke langsiktig over hva som kan skje. Ikke bare for å tilfredsstille fansen på kort sikt.

Ryktene sier at den neste Star Wars-filmen vil bli utgitt i 2022, og at den blir presentert i detalj allerede i januar. Vi vet også at Disney prøver å få Marvel-guruen Kevin Feige om bord som produsent.

I høst gikk Disney inn i et nytt territorium med TV-serien The Mandalorian. Akkurat nå er Disneys fokus på å produsere flere TV-serier og færre spillefilmer i Star Wars-galaksen, sier Disney-sjefen.

Om forfatter

Redaktør og publisher av Cinema. Han har jobbet med filmjournalistikk og kritikk siden 1987. Han er utdannet ved Høgskolene i Volda og Bø. Geir Kamsvåg har jobbet som avisredaktør og redaktør og publisher av flere kultur- og filmtidsskrifter. Han har vært redaktør for Cinema (tidl. Film & Kino) siden 2008. Medlem av Norsk Filmkritikerlag/FIPRESCI

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen