Det er 101 år siden første verdenskrig sluttet, men den er fortsatt i aller høyeste grad aktuell. Kinoaktuelle Sam Mendes 1917 som utspiller seg på denne krigens slagmarker er en av filmene det stilles høyest forventninger til i år. Den har høstet nok lovord til å bli årets store Oscar-favoritt og i den forbindelse ser vi nærmere på første verdenskrig på film.

Andre verdenskrig er noe som ligger oss nærmere i historien var en krig som hadde en klar og tydelig antagonist gjennom Nazityskland og Hitler. Den første verdenskrig var en mer uklar konflikt som foregikk i skyttergravene og som ikke har hatt like stor appell i Hollywood med dertil et mindre antall filmer med dette temaet.

Den første verdenskrig varte fra 1914 til 1918 og det anslås at rundt 18 millioner døde som følge av den. Krigen utspilte seg hovedsakelig i Europa, men spredte seg også til Afrika, Midtøsten og deler av Asia. I filmens verden er spennet i tid og sjanger stort, fra propogandadokumentaren The Battle of the Somme (1916) til Charlie Chaplin-komedien Shoulder Arms (1918) og Rowan Atkinsons humorserie Blackadder Goes Forth (1989). Her kommer de 12 beste filmene om første verdenskrig i tilfeldig rekkefølge:

They shall not grow old

Det kan være naturlig å begynne med filmen som kommer til å toppe flere av listene over årets beste filmer fra 2019. Peter Jackson har bygget seg opp en solid formue på Ringenes Herre– og Hobbit-filmene og mye av dette har han brukt på artefakter fra første verdenskrig. Nå har også samleren og historikeren laget den dokumentariske hyllesten They Shall Not Grow Old (2018) til de som deltok i første verdenskrig.

Sort hvit-bilder akkompagneres av ulike stemmer som forteller hvordan de følte spenningen med første verdenskrig og hvordan de vervet som 16 og 17-åringer. Så kommer en enorm visuell overgang når bildet endrer seg til farger og er restaurert til perfeksjon. Det er som å se 100 år gamle bilder som nylig har blitt filmet nylig med moderne utstyr. Det er overraskende godt laget med en perfekt match mellom lydens fortellere og det restaurerte bildet.

Ingen var helter

Det handler om noe så forfriskende som hverdagslivet til soldatene; som å gå på do, lus, stanken av død samt vann i skyttergravene med påfølgende kulde og koldbrann. Vi opplever krigen samt hvordan det var for dem å komme tilbake til deres gamle samfunn hvor de ikke fikk respekt eller jobb og hvor folk ikke ønsket å snakke om krigen. De var ingen helter og folk flest forsto ikke presset å sitte i en skyttergrav og vente på å få granater i hodet.

Like interessant er bakomfilmen om hvordan dokumentaren ble laget. Det hele er basert på 100 timer opptak hvor de måtte korrigere hastighet, pusse opp og fargelegge. Stemmene stammer fra 600 timer med intervjuer gjort med veteraner som var med i krigen. They Shall Not Grow Old er en av de beste fra 2019 og er nå tilgjengelig på VOD, Blu-ray eller DVD.

Intet nytt fra Vestfronten

Den tyske selvbiografiske romanen Intet nytt fra vestfronten (1929) av Erich Maria Remarques blir ansett som en av de beste krigsskildringer noensinne. En ung tysk soldats synsvinkel skildrer frontlinjen. Kun tre år etter lydfilmens inntog blir den internasjonale bestselgeren filmatisert i regi av russiskfødte Lewis Milestone for studioet Universal. Antikrigsfilmen spilles inn i USA med amerikanske skuespillere.

Året er 1917 og unge tyske menn engasjeres av sin lærer til å verve seg til krigen. Byens joviale postmann blir deres hissige drillsersjant og etter hard trening havner de rett i skyttergravene. I slag etter slag presses soldatene til fremrykning med dertil tilbaketrekning i krigens absurde og meningsløse runddans. Deretter følger konsekvensene på sykestuen med amputasjoner samt en uvitende oppfatning av deres soldatliv når de kommer hjem på permisjon.

Alle krigsfilmers mal

All Quiet on the Western Front (1930) er den store klassiske krigsfilmen som stegvis tar seeren gjennom krigen; verving, trening, kampene, sykestuen og permisjon. Kamera er hele tiden i bevegelse med nydelige panoreringer og med 2000 statister på det meste byr den på svært imponerende krigsscener som overgår moderne filmer som fortsatt bruker denne som en mal.

Tyskerne fremstilles som sympatiske og til stadighet stilles det spørsmål om hvorfor de kriger. I Tyskland ble naturligvis krigen forbudt til etter andre verdenskrig da nazibevegelsen mislikte dens kritikk av soldatlivet. I hjemlandet vant den derimot Oscar for beste film og regi og en restaurert versjon ble lansert på DVD og Blu-ray i 2012.

Den store illusjonen

La grande illusion (1937) ansees som et annet mesterverk og igjen en av de aller beste filmene om første verdenskrig. Den er dessuten den første utenlandske filmen som ble nominert til Oscar for beste film. Det er det nære forholdet mellom de tyske fangevokterne og franske fangene som gjør historien spesiell og svært ulikt det vi kjenner fra konsentrasjonsleirfilmer om andre verdenskrig.

Året er 1914 og vi følger franske flygere i tysk fangenskap. De lever et behagelig liv hvor de får forsendelser med mat og brev fra familien. Det graves tunnel og gjentatte ganger forsøker de å flykte. De forflyttes til stadig nye leirer helt til de ankommer en borg som det skal være umulig å flykte fra. Traumene etter første verdenskrig er fortsatt til stede når filmen har premiere, men krigen i seg selv forklares ikke og dens skyttergraver eller grusomheter blir heller ikke vist.

Humanistisk film

Det er en humanistisk film hvor klassetilhørighet er viktigere enn nasjonalitet. Vennskapet mellom den tyske kapteinen og franske aristokraten kommer naturlig for disse to, samtidig ligger det en antydning til jødefordommer gjennom karakteren Rosenthal som et frampek til det som skal skje under andre verdenskrig.

Pasifisme er hovedtema og filmen følger den europeisk antikrigsbølge i kjølvannet av første verdenskrig. Jean Renoir, som er sønnen til den berømte impresjonismemaleren Auguste Renoir, var selv pilot under krigen og filmen trekker paralleller fra da hans fly ble skutt ned. Den store illusjonen var den første utgivelsen til anerkjente Criterion Collection, men er nå tilgjengelig fra Frankrike, Tyskland og Storbritannia i en nyoppusset Blu-ray utgave.

Ærens vei

Stanley Kubrick første profesjonelle Hollywood-film var The Killing (1956), men hans første mesterverk var Ærens vei (1957). Han hadde lest romanen som ung og ønsket dette som sin fjerde film. United Artists mente derimot at romanen hadde for mange karakterer til å fungere på film og at det ikke var rett tidspunkt å lage en film om første verdenskrig. Da en velvillig Kirk Douglas takket ja fordi han ønsket å hjelpe ferske filmskapere fikk Kubrick grønt lys.

Frankrike 1916, en fortellerstemme forklarer bakgrunnen for krigskonflikten og situasjonen i skyttergravene. En general blir kommandert til å innta Ant Hill og i skyttergravene møter han oberst Dax (Douglas) som får oppgaven med stormangrepet til den franske styrken. Han er motvillig ettersom han vet over halvparten av hans menn blir drept, men utfører sine ordrer. Angrepet viser seg å være umulig å gjennomføre og generalen beordrer bombing av egne styrker grunnet ordrenekt.

Henrettelse av de feige

En påfølgende rettsak for å straffe soldatene igangsettes, og kravet er henrettelse av 100 feiginger. Dax var forsvarsadvokat før krigen og tar på seg å forsvare sine menn. Rettssaken viser krigens absurditeter og er inspirert av en virkelig hendelse utført av den franske hæren. Det er en skyttergravfilm med et enkelt mål om å ta en posisjon samt et stormannsgalt befal og den lave verdien til de meniges liv.

Ingenting er overlatt til tilfeldighetene. Eksplosjoner følger kamerautsnittet i alle bevegelser og Kubrick var allerede en perfeksjonist på dette tidspunktet hvor blant annet en scene ble spilt inn hele 74 ganger. Paths of Glory er en svært provokativ film hvor det ikke er tyskerne som er fienden, men det øverste befalet, og ble dermed forbudt i Frankrike grunnet vinklingen til den franske hæren. Se videre om hvordan filmen påvirket tidenes beste TV-serie The Wire.

Lawrence of Arabia

Dette er kanskje filmhistoriens aller største klassiker og den best kjente av de tidligste filmene som omhandler første verdenskrig. Thomas E. Lawrence var en britisk offiser og filmen baserer seg på hans memoarer og bedrifter under arabernes opprør mot Det osmanske riket, eller Tyrkia som vi kjenner det i dag.

Etter å ha vunnet syv Oscar for andre verdenskrig-eposet Broen over Kwai (1957), deriblant for beste film og beste regi, gjenopptok produsent Sam Spiegel og regissør David Lean samarbeidet på Lawrence of Arabia (1962). Den relativt ukjente Peter O´Toole fikk hovedrollen som Lawrence som i 1917 sendes til Arabia hvor han ledet mange geriljaaksjonene som fikk stor betydning i felttoget mot tyrkerne.

Den store episke filmen

Lawrence blir anerkjent av araberne og ser en mulighet for å samle de mange spredte arabiske stammene til en felles krigsinnsats mot tyskervennlige tyrkerne. I sterk kontrast til de mange skitne skyttergravfilmene er dette en lys film som viser flere storslagne kamper i ørkenen. Filmen kan på enkelt sett beskrives som en av de virkelig store og episke i filmhistorien med storslagne scener ulikt noe annet i filmhistorien. Dens størrelse kan antydes gjennom at kongen av Marokko stilte en hær på flere tusen soldater og kameler til disposisjon under filminnspillingen.

Lawrence of Arabia vant 7 Oscar-priser deriblant beste film og beste regi. Filmen ble restaurert på slutten av 1980-tallet med flere scener som ble klippet bort før lanseringen i 1962. Det er denne Director´s Cut-versjonen på 3 timer 47 minutter som i dag er å få kjøpt på DVD og Blu-ray. Ellers er dette en av filmene som absolutt bør sees på det brede store 70mm lerretet om det lar seg gjøre.

Med døden som annenpilot

Den ferske rekrutten Croft, spilt av Colin Firth, kommer rett ut fra college og havner hos sin helt; Skavdronleder Gresham (Malcolm McDowell). Han ansees som kampflypilotenes råtass og er kynisk, barsk og modig, men innerst inne preges også han av angsten. Fra Frankrike sendes de ut på oppdrag for bombe fienden og skyte ned deres flygere.

Med døden som annenpilot er først og fremst en fin avveksling til de mange filmene fra skyttergravene. Vi følger en ung mann i sin første uke hos en skvadron britiske kampflypiloter på fransk jord. De nyankomme pilotene har dessverre en mørk fremtid da forventet gjennomsnittlig levetid for ferske piloter kun var 17 dager. Aces High (1976) handler om hva krigen gjør med nervene til soldatene.

Imponerer i lufta

Filmens tone er nok mer lystig enn de andre filmene fra krigen og kampene i luften er svært imponerende sett ut fra tiden filmen ble laget. Den gjorde det bra i hjemlandet Storbritannia, men fikk ingen stor internasjonal suksess og har gått i glemmeboka.

Kampflysamleren Peter Jackson setter en annen kampflyfilm om første verdenskrig høyere på sin liste. The Blue Max (1966) fortelles fra tysk ståsted og har bedre actionscener, men fungerer nok dårligere som et rent historisk dokument. Flyboys (2006) med James Franco og Jean Reno var en storstilt Hollywood-produksjon som forsøkte å fortelle om amerikanske krigsflygere i første verdenskrig, men den ble heller ingen stor økonomisk suksess.

Delta i diskusjonen