«Flukten over grensen» - stilsikkert krigsdrama for barn
5Total vurdering

En stilsikker og godt dramatisert barne/ungdomsfilm er denne debuten av Johanne Helgeland. Hun har valgt seg Maja Lundes spenningsbok fra 2012 og filmens stramhet og fremdrift skyldes nok i vesentlig grad denne romanen.

Det er desember 1942, og fire barn i 10 – 12 års alderen er på flukt: Sarah og Daniel er jøder og skal sendes ut av landet. De har gjemt seg i kjelleren til de to andre barna, Otto og Gerda og deres familie. Foreldrene til Otto og Gerda mistenkes for å skjule dem og arresteres. Gerda og Otto bestemmer seg for å hjelpe sine nye venner, dog etter noe nøling fra tjukkasen Otto, som er blitt forledet inn i NS-kretser. Denne lille sekvensen er presist uttrykt, først raljerer NS lederen over jødene som ikke hører til i Europa, et ekko av Fremskrittspartiets politikk i dag, bare man skifter ut jødene med muslimene. Dessuten var NS ofte tilholdsstedet for de litt dumme og ikke så vellykkede bondesønnene på -30 og -40 tallet.

Flukten over grensen (2020) 1h 36min | Family, War | 14 February 2020 (Norway)
Director: Johanne HelgelandWriters: Maja Lunde
Summary: WW2, December 1942, four children on the run. Sarah and Daniel are Jews about to be deported, but hide in the cellar of Otto and Gerda, until they are discovered and their parents are arrested. They have to get to faraway neutral Sweden.
Countries: NorwayLanguages: Norwegian

Flukt på liv og død

Etter en togtur til Halden flykter de fire barna gjennom snøtunge skoger med tyske soldater i helene. Målet er å komme seg til Sverige. Det blir en flukt på liv og død. Heldigvis møter de tilsynelatende gode hjelpere underveis. Men hvem kan de egentlig stole på?

Gerda spilles av Anna Sofia Skarholt og er simpelthen et funn. Et fascinerende ansikt koblet med en sikker og trygg utstråling i en spennende rollefigur gjør at denne unge jenta vil vi nok se mer til i norsk film fremover. Tyske soldater fremstilles som menneskelige, de kvier seg for å jage barn i skogen og viser et humant ansikt som man ikke har sett i norske okkupasjonsdrama siden -70 og -80 tallet. Og det er korrekt og sympatisk. Tog-konduktør og lensmann er også av god norsk avstøpning, forsiktige men trygge.

Spennende og rørende

Utmerket foto, særlig i fluktscenene og fin lyddesign og musikkbruk gjør at det er både spennende og rørende å se denne filmen. Noe pirk er det på bruken av bilskilt, løpe-sko, tyske offisers-betegnelser, postnummer og dagens moderne l-uttalelse, men dette er bagateller som fort glemmes, det er ikke sikkert at det store publikum oppdager det en gang.

Medietilsynet har gitt den 9 års grense med begrunnelse: «Denne filmen inneholder partier med utrygg stemning og faretruende situasjoner med barn på flukt.» Har folkene i Fredrikstad fulgt med på vanlig Barne-tv på nett den siste tiden?

Filmen anbefales for voksne og barn og bør bli ettervinterens store suksess over hele landet.

Delta i diskusjonen