Vi har møtt Alain Darborg, regissøren av Netflix’ første svenske originalfilm.

(BERLIN) Netflix’ første svenske film Red Dot handler om et par som er på en fjelltur, som blir alt annet enn det de hadde forventet seg: Plutselig begynner lokale jegere å jakte på dem. Cinema møter regissør Alain Darborg på SF Studios sin presentasjon av kommende filmer på filmfestivalen i Berlin.

– Jeg har vandret mye i fjellet. I fjor var jeg blant annet på Trolltunga. Jeg har ofte reflektert mye over de potensielle farene som finnes i fjellet, for eksempel hva som ville skje om jegere plutselig begynte å skyte på oss! Det var slik jeg fikk ideen til Red Dot, sier Darborg som har flere inspirasjonskilder fra filmhistorien.

Filmfavoritter

– En av mine favorittfilmer er Steven Spielbergs Duel. Jeg vender ofte tilbake til Alfred Hitchcocks filmer – det er mye å lære av Hitchcocks måte å bygge opp spenning på. Jeg har også sett Buried på nytt. Filmen handler om en mann som er levende begravd i en kiste. Den er et eksempel på en film som klarer å holde på en enkel idé i 90 minutter. Buried er et mesterverk, mener han.

Hvordan ble Red Dot til?

– Sammen med en kompis skrev jeg manuset på «spec». Det tok en måned å skrive. Opprinnelig ville vi gjøre filmen på egenhånd. Men etter hvert fikk SF Studios tak i manuset, og de ble fort veldig interesserte og kjøpte det av oss. SF gikk deretter til Netflix. Det var slik filmen fikk global distribusjon hos Netflix. Hele prosessen har tatt fire år. Det er foreløpig ikke bestemt om filmen skal opp på kino i Sverige og andre steder.

Globalt publikum

Hva tenker du som filmskaper å nå ut til flere hundre millioner seere?

– Det er jo helt fantastisk! Jeg kan jo ikke si noe annet. Det er unikt at en lokal svensk film når ut så bredt.

Har du selv noen Netflix-filmfavoritter?

– Jeg elsker Marriage Story. Den er fantastisk. Jeg likte The Irishman veldig godt. Det blir ganske spennende å se filmen min på en strømmetjeneste som har produsert så mye bra.

Er det en annerledes opplevelse å lage en film for Netflix i forhold til andre selskaper?

 – Prosessen er den samme. Selve filmen har et tempo som har mye til felles med Hollywood-filmer, men den har en skandinavisk, gritty look – og med mye joik!

I dag ble det kjent at du skal lage den engelspråklige overlevelsesthrilleren Don’t Move, som handler om en dyrepasser som blir sperret inne med en stor slange. Hvor glad er du selv i slanger?

 – Jeg er overhodet ikke glad i slanger, og jeg gruer meg faktisk til innspillingen. Vi skal bruke ekte slanger under innspillingen. Så jeg må holde meg langt borte fra dem, ler han.

Hvor langt i prosessen har dere kommet med Don’t Move?

– Først skal jeg spille inn Red Dot. Med en gang den er ferdig klippet, begynner vi castingen av Don’t Move. Det blir et internasjonalt cast. Jeg har allerede noen navn i tankene, så vi får se om de takker ja, smiler Darborg lurt.

Om forfatter

Morten Steingrimsen jobber som frilans filmjournalist. Han har jobbet flere år som journalist for magasiner og aviser, og dekket festivaler som Cannes, Berlin, Toronto og Venezia. I 2015 skrev Steingrimsen «Den store boken om James Bond», utgitt på Aller Forlag

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen