Camila Morrone var på filmfestivalen i Marrakech og viste at hun er atskillig mer en kjæresten til Leonardo Di Caprio og stedatteren til Al Pacino. I filmen Mickey and the Bear imponerer hun som skuespiller med en usedvanlig sterk rolletolkning.

MARRAKECH: Mickey and the Bear er regidebuten til Annabelle Attanasio som i seg selv imponerer, men det er Camila Morrone som løfter filmen til de store høyder med sitt skuespill. Det takker hun den unge kvinnelige regissøren for:

-Annabelle har selv vært unge skuespillerinne, hun vet hvordan det føles å være på den andre siden av kameraet, og hun har denne forbløffende følsomheten som får frem det best i deg.

Jeg møter Camila Morrone til frokost på festivalens nest siste dag. Vi finer et ledig bord ved svømmebassenget på eksklusive Hotel La Mamounia. Stedet bærer filmhistorie i veggene. En rekke store filmer er spilt inn her. Blant annet filmet Jean Devaivre Alarm i syd med Erich von Stroheim her i 1953. Marokko med Gary Cooper og Marlene Dietrich ble filmet her i 1930 og ikke minst Hitchcocks Mannen som visste for meget. 

Mickey and the Bear er Camila Morrones store gjennombrudd som skuespiller,

Fra modell- til filmkarriere

Argentinsk-fødte Camila Marrone er ikke mer enn 22 år, men kan allerede se tilbake å en lang modellkarriere. Hun filmdebuterte med en liten rolle femtenåring i Bukowski i  2013. I sin forrige film, fjorårets ruskende buddy-komedie Never Goin ‘Back, spilte den 22 år gamle skuespilleren en drop-out fra videregående skole som desperat vil  unnslippe småbyen i Texas.

Selv har hun funnet seg fanget i modellyrket:

– Jeg burde nok snakke om det i terapi, sier hun og ler, men faktisk var det veldig vanskelig for meg å slippe fri fra modellyrket og få folk til å betrakte meg som skuespiller. Jeg var livredd, og alle rundt meg var livredde, forteller 22-åringen som fikk sin første store rolle som Bruce Willis´ datter i fjorårets Death Wish.

Med Mickey and the Bear viser hun viser at hun ikke bare er vakker, men også en stort skuespillertalent. Filmen handler om et utfordrende far og datter-forhold hvor faren har en kaotisk fortid med narkotikamisbruk og drikking. Mickey er 18 år gammel i et anstrengt forhold til faren Hank. Han er krigsveteran fra Irak-krigen og Mickey sliter med å holde ham på rett kjøl.  De to bor i et trailerpark i en småby i Montana der Mickey jobber deltid og enkemannen Hank er pensjonert or surrer rundt i sin egen tåke og  noen ganger tar han Mickey for å være sin avdøde kone.

I rollen som Mickey spiller Morrone en ung kvinne som nærmest går inn i rollen som verge for sin egen far. Uten henne ville han gått til grunne.

– Jeg startet definitivt helt fra bunnen av med å prøve å ta Camila inn i Mickey – fordi du må ta med deg en del av deg inn i rollen for å være troverdig. Selv om han er voldelig gir hun ikke opp håpet. Kjernen i filmen er at hun er den empatiske karakteren, den som stadig dras til positivitet selv i de svarte øyeblikkene.

Veien til Anaconda

Mickey and the Bear er spilt inn den litt nedslitte småbyen Anaconda i Montana.

– Annabelle fikk faktisk stipend fra, jeg tror det var college, for å utforske en by. Hun snublet over Anaconda, ble forelsket i stedet. Hun ble kjent med menneskene der, og tilbrakte mye tid der gjennom mange år. Anaconda er helt nydelig, og det samme er Montana. Hun bestemte seg for at det var her hun ønsket at historien hennes skulle finne sted. Hun tilbrakte mange måneder der før innspillingen startet. Vi bodde der, skjøt der. Alt er spilt inn i Anaconda.

Hele byen var involvert i innspillingen kan hun fortelle:

-Statistene er folk fra byen. Det er en veldig liten by, en veldig intim by, alle kjenner hverandre som i små byer.  Vi var i stand til å ha ekte mennesker i filmen. For de fleste var det deres første filminnspilling, og det var ganske gøy. Og jeg syntes de alle var veldig gode.

Om forfatter

Redaktør og publisher av Cinema. Han har jobbet med filmjournalistikk og kritikk siden 1987. Han er utdannet ved Høgskolene i Volda og Bø. Geir Kamsvåg har jobbet som avisredaktør og redaktør og publisher av flere kultur- og filmtidsskrifter. Han har vært redaktør for Cinema (tidl. Film & Kino) siden 2008. Medlem av Norsk Filmkritikerlag/FIPRESCI

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen