Amerikas eldste filmstudio bruker coronavirus-pandemien som en mulighet til å eksperimentere med det mange mener er den uunngåelige fremtiden for filmdistribusjon.

Universal Pictures slipper nå ny kinofilmer, inkludert The Invisible Man og The Hunt, til publikum på nettet allerede på fredag ​​20. mars. Det skriver Wall Street Journal. Studioet vil også gi ut den kommende animerte komedien, Trolls World Tour, på nettet samtidig med den planlagte kinopremieren 10. april – hvis det er noen kinoer som fortsatt er åpne.

Universal slipper nå blant annet The Invisible Man på strømming i USA.

Les anmeldese av The Invisible Man her

Coronaviruset sprenger nå mangeårige kinovinduet i Hollywood. Vanligvis går filmer på kino i 90 dager før de blir gjort tilgjengelig for strømming, leie eller kjøpe online. Studioen, som tjener mesteparten av pengene sine på billettsalg, har vært ekstremt motvillige til å forkorte det vinduet, selv etter strømming av konkurrenter som Netflix og Amazon har presset bransjen.

Eksperiment

Universal-filmene vil være tilgjengelige for publikum å leie på tjenester som iTunes og Amazon til en veiledende pris på 19,99 dollar – litt mer enn den gjennomsnittlige amerikanske kinobillettprisen. .

«I stedet for å utsette disse filmene eller gi dem ut i et utfordrende distribusjonslandskap, ønsket vi å tilby et alternativ for folk til å se disse titlene i hjemmet som er både tilgjengelig og rimelig,» sa Jeff Shell, administrerende direktør i NBCUniversal, i en uttalelse. «Vi håper og tror at folk fortsatt vil gå på kino der de er tilgjengelige, men vi forstår det for mennesker i forskjellige områder av verden som stadig blir mindre mulig.»

Fram til i dag utsatte studioene ganske enkelt de premieredatoene for store filmer som reaksjon på coronavirus, i stedet for å eksperimentere med utgivelser online. Universal flyttet utgivelsen av Fast & Furious-oppfølgeren, F9, fra april i år og fram til april 2021. Det potensielle salgstapet vsar for stort. For andre filmer som ikke forventes å være like lønnsomme, som Trolls World Tour, gir coronaviruset studioene en unnskyldning for å teste hvordan distribusjonsmodellen kan se ut i løpet av en nær fremtid.

Om forfatter

Redaktør og publisher av Cinema. Han har jobbet med filmjournalistikk og kritikk siden 1987. Han er utdannet ved Høgskolene i Volda og Bø. Geir Kamsvåg har jobbet som avisredaktør og redaktør og publisher av flere kultur- og filmtidsskrifter. Han har vært redaktør for Cinema (tidl. Film & Kino) siden 2008. Medlem av Norsk Filmkritikerlag/FIPRESCI

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen