«Bait» - Håndlaget gimmick
3Total vurdering

Bait er historien om livet og konfliktene i en liten fiskeby på Cornwall-kysten. Her møter vi fiskeren Martin som sliter med fangsten etter at broren hans stadig bruker båten de arvet av sin far til å frakte turister rundt på den idylliske kysten.

Konflikten mellom de to brødrene blir forverret etter at det gamle barndomshjemmet blir solgt som sommerhytte til turister.

Det er også en historie om klasseskille, tradisjoner og gentrifisering. Filmen har mottatt flere priser, glimrende omtaler og full applaus på filmfestivalen i Berlin, noe jeg for så vidt kan forstå. Bait er en uvanlig film, og selv om handlingen i seg selv ikke er spesielt banebrytende, er det filmens utseende og den spesielle stemningen som i stor grad er filmens hovedrolle.

Bait (2019) 1h 29min | Drama | 30 August 2019 (UK) Summary: Martin is a fisherman without a boat, his brother Steven having re-purposed it as a tourist tripper. With their childhood home now a get-away for London money, Martin is displaced to the estate above the harbour.
Countries: UKLanguages: English

Kreativt håndtverk

Filmen er håndlaget i ordets rette forstand. Filmskaper Mark Jenkin, som har regi, manus, klipp og foto på Bait, gjorde opptakene med et 16mm, håndsveivet Bolex-kamera (les: gammeldags!). Han har så videre behandlet og klippet filmen for hånd, visstnok uten bruk av noen digitale hjelpemidler. I tillegg er lyd og dialog lagt til senere. Resultatet er mildt sagt annerledes, svært så kreativt og en av grunnene til at mange filmkritikere har presset Bait til sitt bryst.

Keiseren er naken

Men for å bruke en gammel fabel, så er keiseren naken. Selv om filmens handling fokuserer på viktige samfunnsrelevante temaer og forsøker å dykke dypt inn i livene og tragediene i den lille fiskebyen, hadde jeg vanskeligheter med å faktisk sette pris på den. Det som gjør Bait spesiell og annerledes, følte jeg også var filmens største ulempe.

Bait ga meg et inntrykk av å være en film som er spesiell mest for å være spesiell. Den er iallefall for de spesielt interesserte. Teknikken som ble brukt for å lage filmen er uten tvil interessant nok fra et filmteknisk perspektiv, men føltes som en gimmick. Sammenlignet med moderne filmer, følger det med en rekke begrensninger i denne måten å lage film på, og Bait lider av det. Filmen føles usammenhengende, vanskelig å følge og nesten ubehagelig å se på til tider.

Med kjærlighet for filmfaget

Teknikken som ble brukt for å lage Bait har også til en viss grad hemmet skuespillet, eller i det minste det vi ser og hører av det. Jeg har ingen tvil om at skuespillerne i Bait kan levere. Dette er en film med korte replikker og ekstreme nærbilder, gjerne av skjeggete, værbitte menn. Kamera beveger seg så å si aldri og det føles ofte som om dialogen, som ble lest inn i etterkant av innspillingen, kommer fra et sted utenfor skjermen istedet for fra skuespillerne. Det er en klar stil og stemning å se her, og hvorvidt man liker filmen er helt avhengig av om man lar seg sjarmere.

Etter å ha lest andre omtaler, var jeg veldig klar for å like Bait før jeg så den. Jeg innrømmer at jeg håpet på noe ala den fantastiske The Lighthouse av Robert Eggers, men Bait er en veldig annerledes film. Dessverre overskygger den spesielle stilen både drama, story og skuespill. Til tross for det har jeg ingen problemer med å se verdien i det filmkunstneriske uttrykket og den uvanlige måte å lage film på. I en moderne tid der alt er digitalt, er Bait uten tvil laget med en stor kjærlighet for filmfaget.

Om forfatter

Eirik Bull har utdanning innen film og tv-produksjon fra London, Sydney og Oslo, og har i tillegg bachelor i markedsføring og merkevareledelse. Han har tidligere jobbet som freelance produksjonsleder i film og tv-bransjen, og har en stor interesse for fandom, popkultur, science fiction og fantasy.

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen