The Walt Disney Company har satt 15. september som lanseringsdato for Disney+ i åtte nye land i Vest- og Nord-Europa, melder selskapet i en pressemelding. Prisen vil være NOK 69,- i måneden, eller NOK 689,- for årsabonnement.

Disney+ tilbyr enestående innhold fra selskapets ikoniske merkevarer. Dette inkluderer Disney, Pixar, Marvel, Star Wars og National Geographic. I tillegg vil det produseres originalt innhold, i form av både spillefilmer, serier, dokumentarer samt kortere innhold eksklusivt for plattformen.

Mye originalt innhold

På lanseringsdatoen vil abonnementene blant annet få tilgang til følgende; den kritikerroste serien «The Mandalorian» fra produsent og manusforfatter Jon Favreau; «High School Musical: The Musical: The Series», en kreativ og moderne tolkning av den populære franchisen med ni nye originalsanger på soundtracket som også hyller favorittene fra den originale filmen; «The World According to Jeff Goldblum», der Goldblum utforsker tilsynelatende kjente gjenstander og avslører fantastiske og ofte forbløffende funn; og «Togo», en live-action film som handler om den norske hundesledekjøreren Leonhard Seppala og sledehunden Togo, og deres deltakelse i det historiske hundesledeløpet Serumsløpet til Nome i 1925.

Mye å glede seg til på Disney+: 

Annet spennende originalt innhold som også blir tilgjengelig er «Encore!», produsert av Kristen Bell; «Diary of a Future President» fra skaper og produsent Ilana Peña («Crazy Ex-Girlfriend») og produsent Gina Rodriguez («Jane the Virgin»); og «The Imagineering Story», som gir et innblikk i historien og driften av Disneys fornøyelsesparker.

Disney+ vil være tilgjengelig på de fleste mobiler og TV-enheter (spillkonsoller, mediespillere og smart-TV). Visningskvaliteten vil være høy og tjenesten er uten reklame. Det vil være mulig å strømme på opptil 4 forskjellige enheter samtidig og laste ned ubegrenset innhold på opptil 10 enheter. Brukere kan opprette opptil 7 ulike profiler, hvor hver enkelt bruker vil oppleve å få personlige anbefalinger. Det vil også være mulig å sette opp barnevennlige profiler med enkel navigering og passende innhold.

Ved lansering vil tjenesten ikke være tilgjengelig på Svalbard.

Om forfatter

Morten Steingrimsen jobber som frilans filmjournalist. Han har jobbet flere år som journalist for magasiner og aviser, og dekket festivaler som Cannes, Berlin, Toronto og Venezia. I 2015 skrev Steingrimsen «Den store boken om James Bond», utgitt på Aller Forlag

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen