Tenet er for lang for Kina – den bryter Kinas sikkerhetsregler mot spredning av coronaviruset.

Kinesiske myndigheter har til hensikt å starte gjenåpningen av kinoer i områder med lav risiko for smittespredning fra 20. juli. Dette gjøres imidlertid ikke uten sikkerhetstiltak, der den mest unike regelen gjelder spilletid for filmene. For å holde nede tiden hvor publikum blir utsatt for hverandres nærhet i salene, kan ingen film som vises ha spilletid lenger enn to timer, skriver IndieWire.

Christopher Nolan, som allerede har hatt vanskelig for å planlegge en bred utgivelse for sin svært etterlengtede storfilm Tenet, møter nå i tillegg den kinesiske coronamuren. Filmen, med en planlagt kinopremiere 12. august, klokker inn på to og en halv time.

Christopher Nolan har fått en ny utfordring – denne gangen møter han den kinesiske coronamuren.

Kina er viktig

Tenet har ikke slippdato i Kina ennå, men med tanke på at Inception – og The Dark Knight-regissørens tre siste filmer har tjent mellom 8-18 prosent av deres globale inntekter i Kina, er landet et ekstremt viktig marked, ikke minst fordi Tenet er Nolans mest påkostede film hittil. Interstellar var en stor suksess i Kina, og spilte inn 122 millioner dollar av filmens globale omsetning på 668 millioner dollar.

Det er ikke uvanlig at Hollywood-filmer blir klippet for å følge kinesisk sensur. Men ideen om at Christopher Nolan frivillig ville kutte en halvtime fra sin siste store film høres ikke særlig sannsynlig ut. Det er vel i stedet nok en grunn for Warner for å utsette premieren ytterligere.

Om forfatter

Redaktør og publisher av Cinema. Han har jobbet med filmjournalistikk og kritikk siden 1987. Geir Kamsvåg har jobbet som avisredaktør og redaktør og publisher av flere kultur- og filmtidsskrifter. Han har vært publisher og redaktør for Cinema siden 2008. Han har blant annet intervjuet Martin Scorsese, Robert De Niro, Woody Allen og Francis Ford Coppola. Som filmjournalist har han blant annet dekket filmfestivalene i Cannes, Berlin, Venezia, Moskva, Havanna, Marrakech, Roma, Taormina, Karlovy Vary og Jeddah Medlem av Norsk Filmkritikerlag/FIPRESCI

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen