Nytt tilbakeslag for kinoene – Disney sender «Mulan» rett på egen strømmetjeneste

Husker du forrige uke, da kinoene var bekymret for at Universal fikk gjennomslag 17-dagers kinovindu? Nå får de en verre nyhet: Disney trekker Mulan fra kinodistribusjon i USA og kjører den rett på sin egen strømmetjeneste.

4. august kunngjorde Disney at de ville omgå kinoen og sende Mulan rett på Disney +, med en tilleggsavgift på 29,99 for abonnentene.

Mulan lanseres 4. september – den samme Labor Day-helgen som for øyeblikket okkuperes av Warner Bros. Tenet på kino i USA. Begge filmene har hatt flere datoendringer. Begge filmene ble sett på som de som skulle sette fart på kinobesøket igjen Nå åpner de begge mot hverandre på to helt forskjellige plattformer. Resultatet av denne konkurransen vil bli fulgt a av hele film- og kinobransjen.

Disney-administrerende direktør Bob Chapek kaller ikke Mulan-flyttingen en strategiendring: «Vi ser på dette som en mulighet til å bringe denne utrolige filmen til et bredt publikum som foreløpig ikke kan dra til kinoer samtidig som vi ytterligere forbedrer verdien og attraktiviteten til et Disney + -abonnement med dette flotte innholdet.»

Farlig for kinoene hvis Disney lykkes

Alt som trengs for å konvertere et eksperiment til en forretningsmodell er suksess. Hvis Mulan for Disney og dra inn sine forventende forventede budsjetter på filmen som har kostet 200 millioner dollar – og kinoene virker fremover sliter med korona – er det vanskelig å forestille seg at studioene ikke vil være interessert i å vurdere en lignende tilnærming for filmer som Marvels Black Widow eller The Eternals.

Ikke bare krever Disney en ultra-premium pris på 29.99 dollar for Mulan, det krever også et Disney + abonnement som en forutsetning – og selvfølgelig eier den hele denne eksklusive plattformen. Ingen inntektsfordelinger kreves. Høy risiko? Kan være. Men det er også en mulighet for en ekstraordinær høy avkastning.

Mulan vil få kinoutgivelse i land der Disney + ikke er tilgjengelig. Dette betyr det meste av verden, men i løpet av ett års tid vil de være i alle store territorier – og det kan bli et farvel til Disney på kino.