HBO: «Lovecraft Country» - Skrekk og rasisme i 50-tallets USA
5Total vurdering

Jeg husker en kommentar jeg leste i kommentarfeltet under den første traileren til den nye HBO-serien Lovecraft Country. Den gikk ut på det at serien så dårlig ut, siden forfatteren Howard Phillips Lovecraft hatet svarte, og dette er en serie der de svarte er heltene.

Kommentarer, og holdningene de speiler, understreker bare hvorfor en serie som Lovecraft Country, fra serieskaperne Misha Green og Jordan Peele, er så viktig i vår tid.

I Lovecraft Country, som er basert på Matt Ruffs bok fra 2016, blir vi tatt med tilbake til et segregert USA på midten av 1950-tallet. Dette er «Jim Crows Amerika» der svarte amerikanere ikke kan forvente noe annet enn å bli behandlet som mindreverdige og uønsket, og med politi som ser dem som skyldige inntil noe annet er bevist. Høres kjent ut? Man skulle nesten tro at denne tilstanden ville forandre seg i løpet av de 70 årene som har gått, men det er bare å slå på nyhetene for å se at vi ennå har et lite stykke å gå.

Oppgjør med fortiden

Lovecraft Country  | TV Series (2020– ) 1h | Drama, Fantasy, Horror | TV Series (2020– ) Summary: A young African-American travels across the U.S. in the 1950s in search of his missing father.
Countries: USALanguages: English

Lovecraft Country refererer til det området forfatteren Howard Philips Lovecraft (1890-1937) la sine historier om skrekk og science fiction til på 20- og 30-tallet. På kartet finner vi området i de mer landlige delene av New England. I småbyer og skogkledde daler fikk forfatterens lidenskapelige rasisme fritt spillerom gjennom historier som ofte handlet om hvite akademikeres møte med magi, monstre og fremmedkulturelle.

Lovecraft Country er et slag i ansiktet på en science fiction- og horror-sjanger som tradisjonelt sett har vært kritthvit i alle år. Howard Philip Lovecrafts verker har lenge inspirert forfattere og filmskapere som Stephen King og Neil Gaiman, August Derleth og Robert E. Howard. I denne serien blir Lovecrafts verden både vridd om og forbedret med svarte skuespillere i hovedrollene. Dette er ikke bare forfriskende, det føles også veldig riktig. Jeg lurer på hva Lovecraft selv, forfatteren bak dikt som On the Creation of Niggers (Lovecraft 1912) ville sagt om han så denne serien.

Jeg skriver mer om denne problematiske forfatteren, og noen av filmatiseringene han inspirerte her.

Magi og monstre

I likhet med Matt Ruffs bok fra 2016, er serien en antologi av løst sammenhengende historier. Vi møter krigsveteran og science fiction-fan Atticus (Jonathan Majors) som nylig har kommet hjem fra Korea. I Chicago får han vite at faren hans har forsvunnet, noe som får ham til å legge ut på en ferd mot Lovecraft Country sammen med sin onkel George (Courney B. Vance) og venninnen Letitia (Jurnee Smollett). Der møter de den mystiske Braithwhite-familien som drar dem inn i en verden full av magi, ritualer og monstre. Generelt sett gjør skuespillere i serien en god jobb. Jonathan Majors skiller seg ut som den drømmende, nesten nerdete krigsveteranen Atticus Black, mens Jurnee Smollett utmerker seg som den impulsive og idealistiske Letitia.

Blottet for humor

Sett fra vår side av Atlanterhavet, er det kanskje vanskelig å forestille oss hvordan svarte hadde det under Jim Crow og raselovene på 50-tallet. For dette er en serie der de virkelige monstrene er hvite og ofte går med blå uniform. Kanskje er det derfor Lovecraft Country ofte føles litt for tung og blottet for humoren den kunne ha trengt til å balansere ut noe av den vanskelige tematikken. Det er ikke mange anledninger til å le mellom seriens tunge, dystre og ofte groteske scener. Subtilt er det ikke.

Antologi-episoder

En vanlig utfordring med antologi-serier som dette, der hver episode har forskjellige regissører, er at det ofte føles noe ujevnt og usammenhengende. Dette er også tilfellet med Lovecraft Country. Sant nok, serien følger boken ganske nært, men avviker til tider veldig (slik som i fjerde episode, History of Violence). Fans av boken vil også merke at flere av rollene har fått nye personligheter, motivasjoner og til og med byttet kjønn. Som regel er disse forandringene uviktige, men andre ganger snur de opp ned på de rolleskildringene forfatter Matt Ruff gjorde i sin roman. Serien henter også rikelig inspirasjon fra filmer og litteratur, slik som Strange Case of Doctor Jekyll and Mister Hyde (1886), The Haunting (1963) og Raiders of the Lost Ark (1981).

Til tross for noen ujevnheter, er dette en riktig god serie, og det er ingen tvil om den tar opp et spesielt viktig tema. Drapet på George Floyd og andre svarte amerikanere, samt Black Lives Matter-bevegelsen, har vært en kraftig påminnelse for mange. Jeg skulle bare ønske Jordan Peele kunne hentet inn noe av den samme sjarmen han viste oss i sine filmer Get Out (2017) og Us (2019). Da tror jeg resultatet hadde blitt enda et hakk bedre.

Denne anmeldelsen er basert på seriens fem første episoder. Lovecraft Country har premiere på HBO Nordic den 17. august.

Om forfatter

Eirik Bull har utdanning innen film og tv-produksjon fra London, Sydney og Oslo, og har i tillegg bachelor i markedsføring og merkevareledelse. Han har tidligere jobbet som freelance produksjonsleder i film og tv-bransjen, og har en stor interesse for fandom, popkultur, science fiction og fantasy.

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen