«Tenet» - Tidsgymnastikk og pretensiøst tåkeprat
3Total vurdering

Jeg kan se det for meg. Det første prosjektmøtet der regissør Christopher Nolan beskriver ideen for sin nye action-thriller Tenet: «Ok, så jeg har en kjempebra idé, dere! Tenk James Bond eller Jason Bourne.» De andre i rommet nikker og smiler. Dette er jo Nolan, regissøren bak mesterverk som Inception, The Dark Knight og Interstellar, bare for å nevne noen.

Nolan fortsetter: «Men så er det med tidsreising!» Noen nervøse blikk og forsiktige smil. «Og folk fra fremtiden er har snudd tiden for seg, og går baklengs mens de som går framover i tid må kjempe mot dem.» Rommet blir stille.

Mesterregissør Nolan

Tenet (2020) 2h 30min | Action, Sci-Fi | 3 September 2020 (USA) Summary: Armed with only one word, Tenet, and fighting for the survival of the entire world, a Protagonist journeys through a twilight world of international espionage on a mission that will unfold in something beyond real time.
Countries: UK, USALanguages: English

Ok, så var det kanskje ikke slik det skjedde. Men det hersker liten tvil om at Christopher Nolan er en mester i sitt fag. Hans «sirkulære» historiefortelling, der begynnelse møter slutt og slutt møter begynnelse har gitt oss noen av filmhistoriens beste filmer. The Dark Knight og Inception er ofte å finne på toppen av lister over de beste filmene som er laget. Nolan har en helt egen fortellerstil som lar oss oppdage nye ting hver gang vi ser filmene hans.

Så hva skjedde egentlig med Tenet? Filmen som skulle «redde» kinoåret 2020 ble corona-utsatt gang på gang, mens hypen bare vokste. Ikke misforstå, Tenet er en spennende nok film, men jeg forventer så mye mer fra Christopher Nolan. Kanskje jeg må se filmen en gang til for å virkelig sette pris på den? Men en film skal ikke være avhengig av å bli sett flere ganger, skal den?

The Protagonist (John David Washington) og Kat (Elizabeth Debicki)

Tidsreisende spioner

I Tenet møter vi John David Washington (sønnen til Denzel) i rollen som The Protagonist (nei, han har ikke et vanlig navn). Etter et mislykket CIA-oppdrag i Russland, blir vår mann medlem av en hemmelig organisasjon som prøver å forhindre verdens undergang. Atomvåpen? Nei, det er noe verre får vi vite. Tid!

LES HER: ALLE CHRISTOPHER NOLANS FILMER RANGERT

The Protagonist blir sendt ut på et oppdrag for å stoppe den russiske oligarken Andrei Sator. Kenneth Branagh (over)spiller denne skurken med tennene godt plantet i kulissene. Med onde blikk og replikker som «How would you like to die?» er det som om noen har tatt et par sider ut av gamle James Bond-manus. Det eneste han mangler er den hvite katten.

Det blir biljakter, skyting, eksplosjoner, spionasje og skumle plott! Actionscenene fungerer godt nok, selv om det ikke er noe her vi ikke har sett før. Den ellers så karismatiske John David Washington kan ofte virke litt monoton som The Protagonist, og det kan nesten virke som om han kjeder seg. Robert Pattinson, derimot, utmerker seg langt mer som den sleipe spesialagenten Neil.

Neil (Robert Pattinson) og The Protagonist (John David Washington) på Aker Brygge i Oslo

Pretensiøst tåkeprat

Mens jeg så filmen satt jeg stadig og tenkte på hvor godt Tenet kunne fungert uten Nolans innviklede krumspring. Det hele virker som en gimmick, og historien ville i all hovedsak vært den samme om tidsgymnastikken hadde blitt fjernet. Det er interessant nok helt i starten. Her får vi noe originalt fra Nolan, tenkte jeg. Både gjenstander og mennesker er «snudd» i fremtiden, og begynner å gå «tilbake i tid». Dette fører til møter mellom de som går framover i (normal) tid, og de som går bakover. Legg så til en god dose pretensiøst tåkeprat og noen skumle planer om verdensødeleggelse, og voila! James Bond à la Nolan.

Ikke misforstå, Tenet er en spennende nok film. Store deler av handlingen er tatt opp i Oslo, og det er lett å la seg sjarmere. Men filmen kunne med fordel vært kortere. Det blir mye repetisjon og lange kvasivitenskapelige forklaringer om fysikk og tidreising. Kanskje dette ville fungert bedre som en serie?

 

Om forfatter

Eirik Bull har utdanning innen film og tv-produksjon fra London, Sydney og Oslo, og har i tillegg bachelor i markedsføring og merkevareledelse. Han har tidligere jobbet som freelance produksjonsleder i film og tv-bransjen, og har en stor interesse for fandom, popkultur, science fiction og fantasy.

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen