Både Netflix og Apple ønsker å kjøpe Bond-filmen No Time to Die. Men en prislapp på 600 millioner dollar var for saftig selv for strømmegigantene.

Kan No Time to Die havne online i stedet for på kinolerretet? Den slags rykter har sirkulert i løpet av høsten, siden James Bond-filmen ble promotert for andre gang og så flyttet igjen fra november til april 2021. Mange spør seg selv om MGM vil svelge sin stolthet og selge superagenten sin til en strømmetjeneste med en fet lommebok.

Variety bekrefter at slike diskusjoner allerede har funnet sted med blant andre Netflix og Apple. Men den foreslåtte prislappen på 600 millioner dollar var for mye selv for dem.

No Time to Die er ikke bare en dyr film å selge, men også ekstremt komplisert å selge, skriver nettstedet. Det er mange partnere som nå godkjenne avtalen – blant annet sponsorene som har betalt i dyre dommer for produktplasseringer og kunne benytte filmen i sin markedsføring. I tillegg må distributøren Universal Pictures bli kompensert.

En stor film av det kaliberet vil utvilsomt tiltrekke seg abonnenter til strømmetjenesten som klarer å fullføre avtalen. Men foreløpig hevder MGM at filmen ikke er til salgs: «Vi har utsatt kinopremieren til april 2021 for å la publikum se filmen på kino,» kommenterer studioet . men som vi alle vet «money talks»!

Om forfatter

Redaktør og publisher av Cinema. Han har jobbet med filmjournalistikk og kritikk siden 1987. Han er utdannet ved Høgskolene i Volda og Bø. Geir Kamsvåg har jobbet som avisredaktør og redaktør og publisher av flere kultur- og filmtidsskrifter. Han har vært redaktør for Cinema (tidl. Film & Kino) siden 2008. Medlem av Norsk Filmkritikerlag/FIPRESCI

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen