"The Eight Hundred" - Et vakkert krigshelvete
5Total vurdering

Kina, 1937. Japanske soldater har invadert landet. Både soldater og sivile slaktes ned for fote. Landsbyer blir jevnet med jorden, og storbyen Shanghai har falt til de japanske invasjonsstyrkene. Det siste forsvaret består av den skadeskutte 88. divisjonen av den kinesiske hæren, som har forskanset seg i et stort varehus på bredden av Suzhou-elven.

På andre siden av elven, bare noen hundre meter unna, er den internasjonale, og derfor nøytrale handelssonen. Fra gatene fulle av kasinoer, teatre og restauranter, ser internasjonale observatører, presse og de skuelystne på dramaet som utspiller seg bare et steinkast unna når bølge etter bølge med japanske soldater kaster seg mot forsvaret til de siste kinesiske soldatene.

The Eight Hundred (2020) 149min | Action, Drama, War | 28 August 2020 (USA) Summary: From the acclaimed filmmaker behind Mr. Six comes a riveting war epic. In 1937, eight hundred Chinese soldiers fight under siege from a warehouse in the middle of the Shanghai battlefield, completely surrounded by the Japanese army.
Countries: ChinaLanguages: Chinese

Ektefølt og poetisk

Med The Eight Hundred gir regissør Guan Hu oss en krigsfilm som balanserer det episke og poetiske med det personlige og intime. Rollelisten er lang, og jeg skal ikke begynne å beskrive hver av skjebnene vi blir vitne til gjennom filmens nesten to og en halv times spilletid. Men vi blir kjent med dem, og det gjør dramaet som utspiller seg så mye mer tragisk. Dette føles ofte mer ekte, og mer troverdig enn det vi er vant til å se i Hollywoods egne krigsfilmer.

Samtidig leverer The Eight Hundred filmkvalitet på høyeste nivå. Guan Hu har brukt IMAX-kameraer for å filme de storslåtte scenene, og det første som slo meg da filmen begynte å rulle var den fantastiske visuelle kvaliteten. Der mange krigsfilmer ofte fremstår som visuelt kornete og harde, er The Eight Hundred klar, detaljert, myk og full av farger.

Rolige og personlige scener balanseres med massive slag.

Shanghai i ruiner

Shanghai ligger i ruiner, i sterk kontrast med lys og art deco-bygningene på andre siden i den internasjonale sonen. Det er noe nesten poetisk i måten Guan Hu spiller opp denne kontrasten, og setter ofte oss fra utsiden av det kinesiske samfunnet i rollene som de internasjonale, og nøytrale observatørene. Dette perspektivet gir oss et vindu inn i tragedien på andre siden av elven. Vi er tilskuere fra kinosetet, men også fra kasinoene, teatrene og kafeene bare noen hundre meter unna.

I motsetning til mange andre kinesiske filmproduksjoner, oppleves ikke The Eight Hundred som et propagandaprosjekt for regjeringen i Beijing. Det er ikke helt uvanlig i disse dager at kinesiske-, og selv noen amerikanske Hollywood-filmer blir talerør for myndighetene i Beijing. Heldigvis har regissør Guan Hu heller lagt vekt på historie og filmkunst framfor å blidgjøre politiske interesser. Jeg har skrevet litt om forholdet mellom Kina og Hollywood her.

Det hører med historien at filmen fikk trøbbel med kinesiske myndigheter i forkant av Shanghai Film Festival i 2019. Her skulle den være åpningsfilmen, men ble trukket i siste øyeblik for «tekniske problemer». Men etter at kjente stemmer i den kinesiske filmindustrien forsvarte filmen, ble den til slutt vist, riktignok over et år senere, og med 13 minutter sensurert bort.

Jeg tror disse 13 minuttene ville gjort den allerede veldig så gode The Eight Hundred ennå et hakk bedre, for det er ikke så vanskelig å se hvor myndighetene har sakset i filmen.

Shanghai ligger i ruiner etter den japanske invasjonen.

Brutal og vakker

Jeg pleier å si at jeg ikke liker krigsfilmer. Det er egentlig ikke helt nøyaktig, da jeg antagelig har en krigsfilmer eller to blant mine favorittfilmer. Det er mer riktig å si at jeg ikke liker å se på krigsfilmer. En god krigsfilm skal utfordre, og være en sterk påminnelse på hvor kostbart et liv er. Det gjør The Eight Hundred noe så veldig, selv i det kinesiske tropper kaster seg på de japanske soldatene med håndgranater festet rundt livet.

The Eight Hundred satt meg helt ut emosjonelt. Dette er en film som inspirerer til tårer fremfor adrenalin. Dette er en tankevekkende og poetisk påminnelse om at noe så grusomt som krig kan være vakkert, av mangel på bedre ord, uten at vi helt vet hvorfor.

The Eight Hundred har premiere 11. desember.

Om forfatter

Eirik Bull er filmjournalist og kritiker. Han har utdanning innen film- og tv-produksjon, markedsføring og merkevareledelse. Eirik er redaktør for den engelskspråklige filmnettsiden FilmLore og er skriver freelance for Cinema. Han har en stor interesse for science fiction, fantasy, mytologi og popkultur.

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen