Per Olav Sørensen er en regissør som har vært innom mange sjangre og vunnet priser for de. Nå er han klar for andre sesong Netflix-serien Hjem til jul – fjorårets mest sette serie i Norge.

Han har også hatt regi på de fleste episodene av Quicksand – Størst av alt, den første svenske Netflix-serien som er en spennings-thriller.

Med serier Nobel og Kampen om tungtvannet har Per Olav Sørensen et godt grep om thrilleren som sjanger, og har høstet mye lovord og priser for de.

Den romantiske komedien er vanskeligst

Men Per Olav Sørensen sier selv at den romantiske komedien, som Hjem til jul uten tvil faller under, er absolutt mye vanskeligere å lage.

Det er ikke vanskelig å se at det stemmer. Komedien er en sjanger som ikke blir tatt på alvor. Når det kommer til de de store prisutdelingene verden over så er komedien sjeldent nevnt. Det er lett å se på en serie som Hjem til jul, som er en lettbeint og koselig serie, at det ikke er så mye arbeid som skal til. At det er lett å avskrive det fordi det ikke oppleves som «viktig».

Hjem til jul i regis av Per Olav Sørensen og med Ida Elise Broch i hovedrollen ble en internasjonal suksess for Netflix. Nå er det klart for sesong 2.

Men som Per Olav sier, det er mye vanskeligere å få det til å funke enn det å lage thriller. En spenningsserie er veldig rett frem og krever ikke så mye. Men det å finne den hårfine balansegangen mellom humor og drama og ikke gli for mye ut i noen av bitene er vanskeligere. Komedie er i seg selv vanskelig, men det er også viktig å unngå at det bare blir tøys og tull.

Sjangeren blir ikke tatt på alvor

Så det at denne typen serien ikke blir tatt på alvor er synd. Det er nesten som at jo koseligere de er, og jo mer de funker, jo mindre kritikerrost blir de.

Per Olav Sørensen sa allerede før sesong 1 at dette blir en serie som kommer til å få alle terningkast mellom 2 og 5. De endte opp mellom 3 og 6, så de fikk bedre enn forventet.

Det å skape slike univers er vanskeligere, og når det faktisk funker så virker det veldig lett. Det er kanskje det som gjør at det ikke ofte får den oppmerksomheten de trenger. Når det fyrer på alle sylindre, blir det ikke lagt merke til, for det har ikke de samme scenene med ren spenning og wow-faktor som i en påkostet krimserie. I hvert fall ikke på samme måte.

Det er viktig for Per Olav å lage en serie som får folk til føle seg vel. Selv om Hjem til jul bruker elementer som gir det elementer av mer patos og at jul og følelsene rundt ikke alltid er like lette, så skal man sitte igjen med en god følelse. Og det skal være lov å smøre litt på av og til. Og det er jo nettopp det som gjør at det er vanskeligere å lage skikkelig god romantisk komedie, for det skal mye mindre til for at slikt faller sammen.

Hjem til jul er en serie som kan nytes for hele familien, og har en overraskende dybde i følelseslivet til karakterene som ikke alltid eksisterer i denne typen film.

Kommer på Netflix 18. desember.

Om forfatter

Alexander Svanåsbakken er utdannet regissør fra Nordisk Institutt Scene og Studio. Han er frilansskribent og jobber frilans i film-og tv bransjen i tillegg til å lage egne kortfilmer og prosjekter. Han er også leder for Vega Filmklubb. Han har tidligere skrevet for Kinomagasinet og GAFFA.

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen