Til tross for en fin start på året 2020 med en oppgang i januar på 14,5 prosent i forhold til året før og en oppgang i februar på 10,5 prosent ble året som helhet en skikkelig nedtur for kinoene, i likhet med mange andre bransjer etter at covid-19 gjorde sitt inntok i mars.

Torsdag 12. mars kl. 18 ble alle kinoer stengt ned. Etter en forsiktig åpning 7. mai med mulighet til å benytte inntil 50 seter og en økning til 200 fra 15. juni har det gått opp og ned. Mest ned, dessverre. Året som helhet hadde en nedgang på 57,1 prosent. Noen kinoer mindre, noen mer. Oktober var den minst dårlige måneden.

 – Med alle former for begrensninger og restriksjoner og tidvise nedstenginger kunne vi ikke forvente noe annet enn en kraftig nedgang, uttaler administrerende direktør Guttorm Petterson i Film & Kino.

– Totalt hadde 2020 et kinobesøk på 4.841.523. Det mest gledelige er at når de store, vanligvis amerikanske filmene uteble så flere norske et mulighetsrom og hele 1.722.041 besøk, eller 35,6 prosent, kommer fra norske filmer. Det er en rekordstor norsk markedsandel (tidligere rekord 25,1 prosent fra 2018) og en norsk film topper besøkslisten -«Børning 3»- og halvparten av filmene på topp ti er norske, sier han. Dette skyldes selvsagt at omstendighetene er spesielle. Det er også verdt å merke seg at Cannes- og Oscar-vinneren «Parasitt» ender på 6. plass. En film fra Sør-Korea.

Hollywood forsvant

Året var for øvrig preget av mange og lange diskusjoner om hvordan en meter skal måles – fra skulder til skulder eller fra ansikt til ansikt. Dette var for mange kinoer avgjørende for kapasiteten som kunne benyttes: om hvert annet sete eller hvert tredje sete kunne brukes. Dette igjen hadde en viss betydning for hvilke filmer som til enhver tid kunne slippes på kino. De aller fleste amerikanske storfilmene fra studioene i Hollywood er blitt utsatt til langt ut i 2021, og fortsatt er det tvil om når mange av de vil kunne få premiere. Presset på å få inntjening fra ferdige filmer har ført til at flere er blitt lansert på strømmetjenester. De fleste studioene har etablert egne slike tjenester og publikum må derfor abonnere på mange hvis de skal kunne velge fritt hvilke filmer de vil se. På kino får de alle på samme sted.

En undersøkelse gjort av Celluloid Junkie viste at ikke en eneste smittespredning av covid-19 i verden kunne tilbakeføres til kinoer. Norske kinoer har da også tatt smittevern på det største alvor og gjennomført en omfattende logistikk som har lagt til rette for at det ikke skal møtes for mange i fellesområder på noe tidspunkt, hatt kontinuerlig renhold og informert sine gjester om alle tiltakene. 80 prosent føler at det er trygt å gå på kino, selv i denne tiden med covid-19.

Børning 3 hadde et solid grep om publikum og ble  årets mest sette film på kino.

TOPP 20. BESØK PÅ KINO I 2020:

 

  Film Distributør Premiere Besøk Besøk totalt Nasjonalitet
1 Børning 3 SF Studios 14.10.2020 285.904 285.904 Norge
2 Frost 2 Disney 25.12.2019 280.529 668.492 USA
3 Knutsen & Ludvigsen 2 – Det Store Dyret NFD 25.09.2020 214.414 214.414 Norge
4 1917 Nordisk 24.01.2020 191.376 191.376 USA
5 Tenet SF Studios 28.08.2020 188.416 188.416 USA
6 Parasitt Arthaus 31.01.2020 150.748 153.287 Sør-Korea
7 Flukten over grensen Nordisk 14.02.2020 139.708 139.748 Norge
8 Tunnelen Nordisk 25.12.2019 135.736 221.244 Norge
9 Knerten og sjøormen SF Studios 03.07.2020 129.948 129.948 Norge
10 Bad Boys for Life SF Studios 17.01.2020 117.254 117.254 USA
11 Fremad Disney 06.03.2020 115.156 115.156 USA
12 Trolls – Verdensturné UIP 02.10.2020 109.961 109.961 USA
13 Little Women SF Studios 31.01.2020 104.753 104.753 USA
14 Sonic The Hedgehog UIP 14.02.2020 101.122 101.122 USA
15 Dolittle UIP 17.01.2020 100.230 100.230 USA
16 Jul på KuToppen SF Studios 06.11.2020 98.575  98.575 Norge
17 Dragevokterens jul Nordisk 13.11.2020 94.059 94.059 Norge
18 Gledelig jul Nordisk 06.11.2020 93.002 93.002 Norge
19 Star Wars: The Rise of Skywalker Disney 18.12.2019 90.300 386.286 USA
20 Fjols til Fjells Nordisk 21.02.2020 89.613 89.780 Norge

 

Om forfatter

Redaktør og publisher av Cinema. Han har jobbet med filmjournalistikk og kritikk siden 1987. Han er utdannet ved Høgskolene i Volda og Bø. Geir Kamsvåg har jobbet som avisredaktør og redaktør og publisher av flere kultur- og filmtidsskrifter. Han har vært redaktør for Cinema (tidl. Film & Kino) siden 2008. Medlem av Norsk Filmkritikerlag/FIPRESCI

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen