103 minutter, et enkelt opptak helt uten klipp. Nå slippes komedien Lost in London, basert på selvopplevde hendelser hvor Woody Harrelson har hovedrollen og også står for manus og regi.

Det tok noen år, men nå er Woody Harrelsons manus og regidebut fra 2017 sluppet på norsk video-on-demand. Lost in London følger skuespilleren, som spiller seg selv, under en tøff kveld i den britiske hovedstaden der alt så sakte sporer av. Historien er en selvironisk vri på virkelige hendelser fra sommeren 2002, en natt som endte med at Woody ble buret inn.

– Det var kanskje den verste natten i mitt liv, en jeg helst vil glemme. Men jeg kunne ikke slutte å tenke på det, sier han til Entertainment Weekly. Jeg begynte å vri og snu hendelsene og innså at det kunne være ganske morsomt. Det kan fungere som en komedie.

Men det mest spesielle med Lost in London er nok ikke selve historien, men hvordan den blir fortalt. Filmen er spilt i et enkelt langt opptak (uten juks!) Og foregår i sanntid over 103 minutter.

Sendte filmen live på kino

Woody Harrelson gjorde  det ikke enkelt for seg selv. Han sendte filmen live på kino mens den ble filmet. På kinoer rundt England og USA kunne publikum kjøpe en billett til en film som ikke eksisterte, og følge hendelsesforløpet direkte på filmlerretet.

– Du kan nok kalle det live kino, men det er heller teater med 14 miljøer, et filmteam på 300 personer og 500 statister. Det er enormt – bare logistikken var helt vill. Jeg er overrasket over at jeg til og med våget meg på det som en første gangs regissør, sier Woody.

Filmen kom aldri på kino i Norge. Den er fra og med i dag tilgjengelig på SF Anytime og HBO Nordic.

Om forfatter

Redaktør og publisher av Cinema. Han har jobbet med filmjournalistikk og kritikk siden 1987. Han er utdannet ved Høgskolene i Volda og Bø. Geir Kamsvåg har jobbet som avisredaktør og redaktør og publisher av flere kultur- og filmtidsskrifter. Han har vært redaktør for Cinema (tidl. Film & Kino) siden 2008. Medlem av Norsk Filmkritikerlag/FIPRESCI

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen