Netflix: «Oxygen» - klaustrofobisk sci-fi thriller
4Total vurdering

Oxygen er en klaustrofobisk sci-fi og overlevelsesthriller om en kvinne som våkner i et lukket rom uten kjennskap om hvem hun er eller hvorfor hun er der.

Alexandre Aja har siden den debutfilmen Haute Tension (2003), utgitt som Switchblade Romance i Norge, vært en av de aller mest prominente og vellykkede franske sjangerfilmregissørene i det nye millenniet. Han fikk raskt tilbud fra Hollywood og laget den gode nyinnspillingen The Hills Have Eyes (2006) og den mindre vellykkede Mirrors (2008).

Hans forrige film Crawl (2019) var en intens og underholdende berg-og-dalbanetur i overlevelsesmodus. Filmen var produsert av Sam Raimi for Paramount Pictures og Quentin Tarantino omtalte den som sin mulige favorittfilm i 2019. Nå har Aja vendt tilbake til røttene og med Oxygen (2021) laget sin første film i hjemlandet på nesten 20 år.

En kvinne våkner i et lukket kammer og vet verken hvem hun er eller hvorfor hun er der. Medisinske slanger og apparater er festet til kroppen hennes, hun har en form for amnesia, men klarer å kommunisere med datasystemet som styrer hennes medisinske oppfølgning. Litt etter litt klarer hun å få litt mer informasjon og etablerer kontakte med folk på utsiden. Hun kjemper for å frigjøre seg selv før oksygennivået blir kritisk lavt, men føler at det er noe som ikke stemmer med informasjonen hun får fra de på utsiden.

Utnytter pandemiens begrensninger

Oxygen er et godt eksempel på hvordan en innovativ regissør kan utnytte pandemiens begrensninger til sin egen fordel. Historien har vært under bearbeidelse med Anne Hathaway i hovedrollen siden 2017 og på et senere stadium har Noomi Rapace vært tiltenkt hovedrollen. Flere regissører har vært innom prosjektet før Alexandre Aja overtok regien og tok det til Paris under pandemiens lockdown. Manuset ble omskrevet til fransk og Aja castet deretter Mélanie Laurent i hovedrollen. Vi har tidligere sett henne i spennende roller som Shosanna i Inglourious Basterds (2009) og i holocaustdramaet Utryddelsen (2010) og nok en gang byr hun på en god prestasjon med mye karisma.

Konseptet med et lukket og avsperret område med få skuespillere har blitt utforsket tidligere i thrillere og grøssere. Ryan Reynolds gjorde en solid prestasjon i Buried (2010) og på lignende klaustrofobisk vis har vi til en viss grad sett tilsvarende historier i skiheisthrilleren Frozen (2010), klassikeren Saw (2004) og Elevator (2011) av norske Stig Svendsen. Fortellerformen krever svært mye av filmskaperne for at intensitet og fremdrift opprettholdes på et høyt og kvalitativt nivå. Det er svært krevende å skape spenning og en overraskende utvikling i historier med dette utgangspunktet.

Overlevelsesthriller

Mélanie Laurent i Oxygen (2021) regissert av Alexandre Aja.

Oxygen klarer å presentere et interessant og spennende utgangspunkt. Det begynner som en overlevelsesthriller satt til sci-fi sjangeren. Produksjonsdesign med kryokammer, dekor, rekvisitter og datateknologien med sin informasjonsskjerm er laget på svært godt vis. Filmen er godt lyssatt og en pulserende musikk sørger for at intensiteten holdes på tå hev. Aja klarer stadig å vri på og ta historien i nye retninger i sitt lukkede rom. Jakten på hvem hun er og hvorfor hun er der løses parallelt med en tikkende klokke i form av stadig synkende oksygennivå. Noe av det mest imponerende er hvordan kamerautsnitt og kameraføringer stadig fornyer seg selv i et bredt og variert utvalg.

Dette er en film hvor man bør ha minst mulig kjennskap til selve plottet for å få best mulig utbytte av spenningskurven. Tematisk er handlingen relatert opp mot pandemien og uten å røpe for mye er det også relatert opp mot dyreforsøk. Valg av setting og bruk av kryokammer har vi sett i futuristiske sci-fi filmer tidligere, fra Planet of the Apes (1968) til Alien (1979), men det er ikke gitt for publikum i hvilken retning og funksjon den har før vi har kommet et godt stykke ut i Oxygen.

Belønnes til slutt

Stadige elementer avsløres for publikum dess stadig vi kommer ut i filmen og i tråd med det stadig synkende oksygennivået. Publikum belønnes til slutt slik sjangeren krever, men det føles som om det er noen enkle valg som har blitt gjort av pandemiens nødvendighet. Filmen er innkjøpt av Netflix og man kan undre på om Oxygen hadde hatt en strammere form om det hadde vært en studiofilm laget for kinolansering fremfor strømmelansering. Den er litt for lang og føles noen ganger repetitivt. Den byr på god underholdning og spenning og 100 minutter, men den når dessverre ikke opp til de store sci-fi klassikerene.

Oxygen er tilgjengelig og kan strømmes på Netflix nå.

Om forfatter

Kristian Krogstad har Mastergrad i Filmvitenskap fra NTNU og jobber som frilansjournalist. Han er prosjektleder for dubbing på SDI Media og har tidligere blant annet jobbet med filmdistribusjon hos Scanbox Entertainment og vært markedssjef hos Egmont. Han har vært redaktør for det danske filmmagasinet Filmwise og skrevet for blant annet Cinema, danske Ekko og DVD&Hjemmekino.

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen