(Haugesund) Eskil Vogts psykologiske thriller De uskyldige som skildrer fire barns høyst uvanlige sommerdager har i dag æren av å åpne Den norske filmfestivalen. Vi har tatt en prat med filmens produsent Maria Ekerhovd som nå gleder seg stort til å dele filmen med hele det norske kinopublikummet.

− Oppsummeringen er at det har vært helt fantastisk. Først og fremst var det en drøm å komme til Cannes etter en lang pandemi og et stengt samfunn. Det var også helt utrolig å se mottakelsen filmen fikk. Jeg synes det var utrolig stort å være der nede ettersom Cannes er en stor og viktig filmfestival som setter filmkunsten i høysetet. Det var helt magisk og rørende. Jeg synes det er utrolig gøy å ha laget en film som publikum setter sånn pris på og som tydelig berører dem, både fysisk og emosjonelt. De uskyldige er den første filmen i skrekksjangeren Mer Film har laget. Man håper alltid på god mottakelse, men Cannes kunne ikke gått bedre. For meg som produsent er det veldig inspirerende. Nå gleder jeg meg til å dele filmen med publikum i Haugesund og snart med resten av det norske kinopublikummet, sier Ekerhovd.

Eskil Vogt uttalte i et intervju jeg gjorde med Cinema i Cannes at han var veldig glad for at du gav han nok tid til castingen. Kan du fortelle litt om samarbeidet deres og hvordan Mer Film satser på talenter?

− Utgangspunktet for oss er regissørenes visjon og prosjektenes egenart. Jeg ser også en originalitet og filmer som har en relevant i dagens samfunn. Det er det jeg forsøker å finne. Jeg må si jeg har vært heldig som har fått lov til å jobbe med så mange talentfulle regissører, som jeg også lærer mye av og som inspirerer meg. Det er viktig å gi talentene nok frihet. Jeg husker godt jeg leste manuset til De uskyldige. På det tidspunktet hadde jeg et nyfødt barn. Så manuset og ideen hans gjorde et sterkt inntrykk. Det viktigste og avgjørende med De uskyldige var å finne de rette barneskuespillerne. Vi brukte lang tid på å finne barn som var eksepsjonelt gode. Castingansvarlig Kjersti Paulsen lette høyt og lavt. Hun gjorde en helt fenomenal jobb. Vi brukte mye tid og penger i førproduksjonen på å finne de rette barna.

Det skjer mye med støttesystemene i Norge nå og det er mange som mener den kunstnerisk ambisiøse, norske filmen er under hardt press. Hva er ditt syn på dette?

− Den opprinnelige etterhåndsstøtte-systemet fra Norsk filminstitutt burde fortsatt. Filmer som De uskyldige, Verdens verste menneske eller vår kommende film Krigsseilerne vil ikke være lett å få til i det nye støttesystemet. Samtidig må jeg som produsent forholde meg til den nærværende situasjonen og gjøre det beste ut av det.  Jeg må finne nye løsninger på å få nye filmer opp og stå. Men det er ingen tvil om at det nye støttesystemet er veldig sårbart ettersom en konsulent kan gi mer i forhåndsstøtte til færre filmer. Konsulentene blir premissleverandør i mye større grad enn oss produsenter. Det synes jeg er skummelt. Men vi må bare gjøre det beste ut av det.

Det er veldig mye som skjer i filmbransjen for tiden med tanke på strømming og store deler av publikummet er fortsatt ikke tilbake på kino. Samtidig har hele 15 norske filmer premiere denne høsten. Hvordan blir det å lansere De uskyldige i dette nye landskapet?

− Det er skummelt av flere grunner, blant annet fordi vi ikke aner hvor mange saler vi vil få tilgang på gjennom høsten. Vi må ha nok saler for å nå ut til et stort nok publikum. Det hele er uforutsigbart. Jeg håper virkelig at folk går og ser De uskyldige på kino fordi det er en film som utnytter det store lerretet og lyden. Det er noen filmer som i større grad passer på kino. De uskyldige er en slik film. Det er mye konkurranse i høst fra både storfilmer og fra andre norske filmer, men jeg håper den får et langt liv på kino – ikke helt ulikt Thomas Vinterbergs Et glass til.

Vil du i fremtiden være interessert i å samarbeide med strømmetjenester?

− Vi i Mer Film er opptatt av å lage sterke og originale filmer. Hvis vi kan få til det med strømmetjenester, er vi så klart interesserte i det, selv om vi per i dag brenner mest for kinofilmen. Vi utelukker ingenting. Det er absolutt noe som kan være aktuelt fremover. Det eneste er at vi må finne en samarbeidsform som gjør at vi kan lage filmene på våre premisser. Vi lager ikke filmer bare for å lage filmer. Vi engasjerer oss veldig sterkt i hvert eneste prosjekt.

Dere jobber nå med storfilmen Krigsseileren med Kristoffer Joner i hovedrollen. Hva slags film har vi i vente?

− Det har vært meget nervepirrende og utrolig skummelt å spille inn denne filmen under pandemien, blant annet fordi vi ikke har en forsikring som dekker kostander knyttet til smitteutbrudd på settet. Innspillingen ble mulig takket være ekstremt strenge smittevernstiltak. Alle i staben ble testet hver eneste opptaksdag. Jeg er veldig lettet for at vi ikke hadde noen smittetilfeller under innspillingen. Også vil jeg trekke frem Norsk filminstitutt som har hatt gode ordninger. Det har gitt oss en viss trygghet underveis. Jeg gleder meg veldig til å dele filmen med publikum oktober neste år. Dette er et sterkt og relevant emosjonelt drama som kommer til å bety mye for mange.

De uskyldige har ordinær norsk premiere den 3.september.

Om forfatter

Morten Steingrimsen jobber som filmjournalist. Han gjør intervjuer for en rekke medier, både for print og TV, og har gjennom en årrekke dekket filmfestivalene Cannes, Berlin, Toronto, Karlovy Vary, Zürich og Venezia. Steingrimsen har intervjuet mange av verdens største skuespillere og filmskaperne, som Brad Pitt, Oliver Stone, Charlize Theron, Dwayne Johnson, Zack Snyder, Tilda Swinton, Sean Penn, Anthony Hopkins, Ralph Fiennes, Robert Pattinson, Olivia Colman, Noah Baumbach og Laura Dern – for å nevne noen. I 2015 skrev Steingrimsen «Den store boken om James Bond», utgitt på Aller Forlag.

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen