«Aksel» - slik satser en vinnerskalle
5Total vurdering

De to filmskaperne Filip Christensen og Even Sigstad har fulgt Aksel Lund Svindal tett siden vinteren 2017. Resultatet er en et grundig portrett av en av tidenes største norske idrettsstjerner.

Aksel er en dokumentar som gir oss et grundig innblikk i en hvordan en vinnerskalle fungerer. Svindal er ikke en person som overlater noe til tilfeldighetene. Han har en analytisk tilnærming til alt han gjør. «Jeg kan ikke satse på flaks -det kan slå begge veier -derfor spiller jeg ikke på lotto eller lignende,» sier han. «Hvis det går galt så vil jeg vite at det var min skyld, fordi jeg har gjort et for dårlig forarbeid.»

Aksel 110min | Documentary, Sport | October 15, 2021 (Norway) Summary: After a brutal crash that permanently damaged his knee, Olympian Aksel Lund Svindal refused to retire.
Countries: NorwayLanguages: Norwegian, German, English

Viljestyrke

Vi kommer tett på Svindal. Det skyldes først og fremst at de to regissørene har et langt samarbeid med skistjerne som tidliger haer vært hatt Aksel mede på tur tidligere i skifilmene Being There (2011), Supervention (2013) og Supervention II (2016). Filmskaperne følger ham tett – både i bakken og inn og ut av sykhusene når nedturerne inntreffer.

Alpinsporten gir til tider kroppen hans solide mengder med juling og skader, men han virker ustoppelig i jakten på suksess.

Aksel fokuserer mest på hvordan han kom tilbake etter den alvorlige skaden han fikk i Kitzbühel i Østerrike i 2017, og satsingen videre mot OL i Sør-Korea året etter og helt frem til han legger opp i Åre.

Filmen Aksel har fokuset på alpinisten Aksel Lund Svindal og ikke privatpersonen, selv om vi også presenteres for en sammensveiset familie hvor faren helt klart har vært en drivkraft. Moren, som i sin tid var en aktiv alpinist, døde i 1991 av den sjeldne komplikasjonen fostervannsemboli under fødselen av sitt tredje barn,

Også broren Simen var i sin tid en lovende alpininst, men fikk karrieren ødelagt etter en alvorlig ulykke mens kan gikk på skigymaset på Oppdal. Sårheten over en karriere han måtte gi opp ligger der. Samtidig viser filmen hvordan Aksels skikarriere blir hele familiens fokus og den som holder dem sammen.

Grundig

De to filmskaperne Filip Christensen og Even Sigstad har gåttt grundig til verks og har samlet inn filmopptak tilbake til barndommen og frem til i dag. Det forteller historien om en gutt som ikke var noe supertalent som barn, men som gjennom uendelige treningstimer har et fokus på å bli best.

Sykehusoppholdene har blitt mange for en kropp som har fått mye juling opp gjennom årene.

Vi tas ogå inn på soverommene til verdensstjernene på det norske alpinlandslaget og opplever samspillet hans med Kjetil Jansrud og de andre på laget.

Selv det er snakk om mangemillionærer er det ingen luksus under samlingene. Her bor de tre sammen på «gutterommet». Vi kommer tett på et landslag med et sterkt samhold som deler det meste og hjelper hverandre frem. Når en av dem har har kjørt ned utforløypa rapporterer han til neste mann på laget. Og som Aksel sier: «Det gjør vi bedre enn all andre. Det gjør at vi kan bli nummer 1, 2 og 3  i stedet for 7, 8 og 9.»

Imponerende opptak

Filmatisk er filmen en stor opplevelse. Ved hjelp av kroppskameraer og droner tar filmskaperne oss med nedover utforløypene. Du merker suget i magen, og de små marginene alpinistene jobber mot.

Dokumentarens hovedfokus er påhvordan han kom tilbake etter den alvorlige skaden han fikk i Kitzbühel i Østerrike i 2017, og satsingen videre mot OL i Sør-Korea året etter – helt frem til han legger opp i Åre.

Fortellingen bygges opp med opptak fra renn undeveis i både Amerika og Europa. Selv om vi i ettertid vet hvordan alt dette gikk, oppleves spenningen enda sterkere på kinolerret – og gir et sug i magen.

Aksel er blitt en imponerende dokumentar som forteller om hva som som skal til for å bli en toppalpinist. Det handler om en vinnerskalle, grundighet og fokus. Vi har alle noe å lære av Aksel Lund Svindal.

Om forfatter

Redaktør og publisher av Cinema. Han har jobbet med filmjournalistikk og kritikk siden 1987. Han er utdannet ved Høgskolene i Volda og Bø. Geir Kamsvåg har jobbet som avisredaktør og redaktør og publisher av flere kultur- og filmtidsskrifter. Han har vært redaktør for Cinema (tidl. Film & Kino) siden 2008. Medlem av Norsk Filmkritikerlag/FIPRESCI

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen