«Titane» – makaber, ubehagelig og mesterlig Gullpalme-vinner

5

Sex, vold og musikk er den eksplosive cocktailen i Titane – filmen som vant Gullpalmen i Cannes i år. Dette franske dramaet regissert av Julia Ducournau har skapt kontroverser lngt utover filmmiljøet.

Julia Docournaus gjorde seg bemerket med den dristige kannibalskrekkfilmen Raw. I Titane har hun opprettholdt sitt fokus på seksuell identitet og rammet det inn i vanvittig bil-erotisk fortelling.

Titane 108min | Drama, Horror, Sci-Fi, Thriller | October 1, 2021 (United States) Summary: Following a series of unexplained crimes, a father is reunited with the son who has been missing for 10 years. Titane: A metal highly resistant to heat and corrosion, with high tensile stren... Read all
Countries: France, BelgiumLanguages: French

Titane passer ikke for alle. Det er en film full av ekstrem vold, bilfetisjisme, anabole steroider og sadistisk sex. Som film er den av en uklassifiserbar sjanger. Avhengig av hvordan du ser på det, er det en thriller, en fantasy film eller til og med et trist familiedrama. Alt det og mer til er inkludert i en historie der to karakterer dukker opp: Alexia (Agathe Rousselle) og Vincent (Vincent Lindon).

Fetisjisme og anerkjennelse

Alexia, er en ung kvinne som var involvert i en bilulykke som barn og fikk en hodeskade som legene reparerte ved å operere inn en titanplate i stedet for et hodeskallebein. Hun jobber som lettkledd erotisk danser på bilutstillinger hvor hun beundres av horder av menn.

Alexia ser ut til å ha vært en spesiell jente allerede før bilulykken, men i voksen alder har hun fullstendig mistet det som kalles menneskelig fellesskap og har utviklet en voldelig natur.

De som kommer henne for nære, dreper hun hensynsløst. Det er kun når hun er i bil at hun føler seg fri – og hun blir gravid etter å ha hatt sex med en bil. Altså ikke i bil, men med bil.

Tematikken om fetisjisme og anerkjennelse er tydelig fra filmens åpningsscene hvor vi møter henne rastløs i baksetet i farens bil, nynner med til lyden av motoren som surrer. Faren hennes blir mer og mer utålmodig med krumspringene hennes, og snur seg til slutt for å skjelle ut henne, men ender i en krasj som etterlater henne med en titanplate i hodet.

På den annen side finner vi Vincent, en brannmann som for lenge siden mistet sønnen sin og går målløst gjennom livet. Nå gjenoppretter han kontakten det på den mest uventede måten. Det fører til en foreningen mellom de to karakterene. Dansen i Titane flyter mellom disse tto karakterene – to fryktelige, ensomme sjeler som har opplevd tragedier på forskjellige måter. Alexia er en narsissistisk seriemorder, en sosiopat som kutter hvem som helst med hårnålen hennes, mens Vincent er en brannmann og far som mistet sønnen sin. De trenger hverandre for å leve og dø, deres behov er kjødelige og ondskapsfulle.

Ubehagelig

Titane er badet i makabre, ubehagelige bilder. Det spiralformede arret over Alexias øre, blåmerkene på Vincents rumpe fra steroidmisbruk, Alexias utforskende og ukomfortable gravidmage er alle bilder designet for å irritere og forstyrre.

Alexias graviditet er det som driver filmen. Hun er ikke gravid etter eget valg, og forsøker grafisk en selvabort i begynnelsen av filmen, ved å bruke den samme metoden hun valgte for seriemordene sine: den spisse store hårnålen som vikler håret hennes tett.

Men som mange skrekkfilmer før Titane, er graviditeten til Alexia utenomjordisk. Tykk, svart olje lekker nedover lårene og ut av brystvortene, men babyen er der for å bli.

Titane er vill og grotesk, men samtidig en av de mest inderlige historiene som vises i år.