Jeremy Renner har hovedrollen somMike McClusky i Mayor of Kingstown. I serien følger vi Renner og McClusky-familien, som er meglere i en småby i Michigan hvor fengsel og straff er næringsvirksomheten.

Vi tas med i en verden full av systemisk rasisme, korrupsjon og ulikhet. Vi møter McClusky-slekten som forsøker å bringe orden og rettferdighet til en by som ikke har noen av delene.

Cinema snakket med den to ganger Oscar-nominerte stjernen på Zoom om serien.

Fra film til filmserie

Jeremy Renner har stort sett jobbet med independent-filmer og fikk sitt store gjenombrudd med The Hurt Locker.

Stengte kinoer og korona gjorde at han takket ja til tv-serier, men han var nøye med valget som ble Hawkeye og Mayor of Kingstown.

– For meg ville det være utenkelig å være med i en klassisk tv-serie med halv time lange episoder. Mayor of Kingstown har et format hvor med lange episoder hvor du får utviklet karakteren hele tiden. Dette er bare historiefortelling i lang form på en veldig filmatisk og mangfoldig filmatisk måte.

Gjenforening

Mayor of Kingstown er en gjenforening for Renner med Taylor Sheridan, som skrev og regisserte 2017-filmen Wind River som Renner spilte hovedrollen i.

-Det er ingen episodisk følelse Mayor of Kingstown. Den er som en 10 timers film.  Det som er interessant med denne serieformen, synes jeg, er hvor lang tid det tar å fortelle en historie. Hva skjer når du har du strukket ut historiefortellingen, jo mer karakterutvikling skjer. Det gir mulighet til dykke mer ned i dypet til karakteren.

-Sheridans manus minner meg om fantastiske historiefortellinger fra store filmer som jeg vokste opp med – thrillere som The French Connection. Dette er akkurat den slags historiefortelling. Jeg har ikke sett mye på lignende, Dette er film på sitt beste i en 10 timers historie.

Renner mener at Kingstown gir et realistisk bilde av de  amerikanske fengselbyene:

-Det er mange tematiske ting i serien som viser virkeligheten i dette småbyfellesskapet. Virksomheten i denne byen er fengsling – enten du er inne i fengselet eller du er utenfor fengselet, eller du jobber for fengsel eller du venter på at noen skal komme seg ut av fengselet. Det er dystert, men det er en veldig interessant fascinasjon over det som skjer og hvordan disse tingene fungerer. Og det er mye sannhet i hvordan disse tingene foregår. Det er et fantastisk bakteppe for historiefortelling som Taylor Sheridan endevender.

Samfunnets smøremiddel

-Hvordan ser du på din karakter Mike McClusky?

-Denne fyren er en fredsstifter. Han er smøremiddelet til motoren i denne byen, og en absolutt nødvendighet. Det er noe uselvisk ved ham. Jeg tror at enhver av oss, hvis vi vokser opp i et bestemt miljø, er et produkt av miljøet. De betyr ikke at du er et offer. Du er bare et produkt av miljøet ditt. Og du kan endre det. Men dysterheten og tristheten du føler er et produkt av miljøet ditt. Du kan ikke komme deg ut -du sitter fast enten du er en domfelt eller du jobber som vakt i fengselssystemet eller en politimann eller hva det måtte være. Eller i mitt tilfelle ordføreren som er låst til sine forventinger.

-Hva er det du liker så god med Taylor Sheridan som manusforfatter?

-Jeg synes det er uimotståelig. Jeg sa ja til dette prosjektet uten å lese manuset. Mayor of Kingstown er et godt eksempel på forfatterskapet hans. Han er fantastisk, voldelig og aggressiv i forfatterskapet. Samtidig er han delikat, følsom og poetisk  fra dialogen til historiens tematikk, og alt har en hensikt. Det er mye virkelighet og følelse av sannhet i det han skriver. Så ja, det er at dette er en fiktiv by basert på dritt. Jeg har vært i to eller tre byer som hvor fengsler var det eneste næringsveien i byen. Fengsler er vanligvis bygget utenfor byer men så dannes det byer rundt dem fordi vaktene må ha et sted å sove og menneskene som venter på at folk skal komme ut sted å bo og spise, disse stedene eksisterer. Så er Mayor of Kingstown en virkelige verden? Ja, absolutt.

Mayor of Kingstown har premiere 14. november på Paramount Plus.

Om forfatter

Redaktør og publisher av Cinema. Han har jobbet med filmjournalistikk og kritikk siden 1987. Han er utdannet ved Høgskolene i Volda og Bø. Geir Kamsvåg har jobbet som avisredaktør og redaktør og publisher av flere kultur- og filmtidsskrifter. Han har vært redaktør for Cinema (tidl. Film & Kino) siden 2008. Medlem av Norsk Filmkritikerlag/FIPRESCI

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen