«Trøffeljegerne fra Piemonte» - En kjærlighetserklæring til trøfler og gamle menn
5Total vurdering

Trøffeljegerne fra Piemonte er en sjarmerende dokumentar om de gamle mennene i skogene i Piemonte som har brukt livet på å grave opp trøfler med hjelp av sine elskede hunder.

Dypt inne i de skogkledde fjellene i Piemonte, i Nord-Italia, leter en gruppe eldre menn og deres hunder etter den dyrebare tartufo bianco; ønsket av verdens mest eksklusive restauranter og deres kresne klientell.

Å finne disse eksklusive soppene er i seg selv et mysterium – og på det åpne markedet kan de gå for førti tusen kroner kiloet.  Alba-trøffelen har trosset vitenskapen. Denne sjeldne soppen har ennå ikke har avslørt sine hemmeligheter, og kan ikke dyrkes.

The Truffle Hunters Documentary | March 12, 2021 (United States) Summary: Deep in the forests of Piedmont, Italy, a handful of men, seventy or eighty years old, hunt for the rare and expensive white Alba truffle-which to date has resisted all of modern science's e... Read all
Countries: Italy, Greece, United StatesLanguages: Italian

De eneste menneskene på jorden som vet hvordan de skal grave det opp, er dette lille utvalget av sølvhårede spesialister, veiledet av luktegenskapene til hundene deres. De jobber uavhengig av hverandre i en bestrebelse preget av eksentrisitet, stolthet og konkurranse. De er blant de siste som utfører den eldgamle tradisjonen med å jakte på den dyrebare hvite Alba-trøffelen, som bare finnes i denne fjellrike regionen i Nord-Italia.

Vakkert og malerisk

Filmen er et filmatisk kjærlighetsbrev, ikke så mye til trøflene, men først og fremst til de aldrende mennene og deres hunder.

Filmskaperne tar oss rett inn i livet til disse mennene. Det hele er filmet i maleriske komposisjoner, tydelig et resultat av timer med tillitsbygging. Trøffeljegerne fra Piemonte er en elegi over en livsstil som gradvis blir forsvinner på grunn av klimaendringer og grådighet.

Fokuset til filmskaperne Michael Dweck og Gregory Kershaw, er på disse fire trøffeljegere.  Hver av mennene bruker hunder. Hunder må trenes, men de spiser i det minste ikke trøflene når de finner dem, slik griser tilsynelatende gjør.

En av de rørende tingene som avsløres her er symbiosen mellom mennene og hundene deres – en trøffeljeger deler til om badekar med hunden sin. En annen deler middagsbordet med hunden sin, og lar den slikke tallerkenen.

Nok en, Carlo, foretrekker å bruke kvelden på å jakte på trøfler i stedet for å dele den med sin kone. 87-åringen, en ungdommelig, stille sjel, ser ut til å foretrekke å vandre gjennom eikene og hasselnøtter akkompagnert av natteravnene. En fjerde mann, Angelo, har trukket seg helt fra spillet. Han er en tidligere akrobat med en saftig romantisk fortid. Han ble lei av hvordan grådighet påvirket hans levebrød og drepte hundene hans.

Utdøende livsstil

Forholdet deres til hundene er dypt og vakkert. De får hundene velsignet i kirken av en entusiastisk prest, tenner lys på en kake til bursdagen deres, bader med dem og synger for dem.

 Deres eksistens er nærmest utenomjordisk og utenfor nettet. De skriver ødelagte skrivemaskiner, spiser fra åkrene og ser ut til å ikke ha en eneste mobiltelefon mellom seg. Hele deres eksistens er jakten etter trøfler.

Filmen gir et enestående innsyn i trøffeljakten som er innhyllet i mye hemmelighold. De gamle mennene gjør alt for å holde jaktmarkene sine hemmelige, og kjøperne er like ordknappe av frykt for at andre skal få snerten av forsyningslinjene deres. Flere av hysj-hysj-trøffelsalget foregår i ly av natten i små smug, akkurat som om det er en ulovlig narkotikahandel.

Regissørene Michael Dweck og Gregory Kershaw lar kamera fortelle historien – resultatet er vakker  hyllest til en døende livsstil.

Om forfatter

Redaktør og publisher av Cinema. Han har jobbet med filmjournalistikk og kritikk siden 1987. Han er utdannet ved Høgskolene i Volda og Bø. Geir Kamsvåg har jobbet som avisredaktør og redaktør og publisher av flere kultur- og filmtidsskrifter. Han har vært redaktør for Cinema (tidl. Film & Kino) siden 2008. Medlem av Norsk Filmkritikerlag/FIPRESCI

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen