En av dagens store filmtrender er requel, en kombinasjon av ordet reboot og sequel. Og grøsseren Scream er selve definisjonen på en requel.

Sjangerkjennere husker godt det ikoniske anslaget i den første Skrik-filmen fra 1996. Selv om vi har sett de påfølgende filmene flere ganger flyter handlingen over i en noe repetitiv og uoversiktlig rekke med ironisk sjangerlek. Likevel er den maskekledde figuren Ghostface et så stort sjangerikon at karakteren må fortsette sine tilsynelatende tilfeldige drap. Men hva skal til for å fornye en etablert franchise på lavgir? En oppfølger blir for enkelt, en prequel eller omstart fjerner seriens nøkkelkarakterer og dermed går man for en requel.

Hva er en requel

En av dagens store filmtrender er requel, en kombinasjon av ordet reboot og sequel. Fordelen er at det verken er en omstart av et etablert filmunivers eller en oppfølger, men med stor frihet noe midt imellom. En ny film kan ignorere alle tidligere oppfølgere slik som Spiral (2021), Candyman (2021) og den nye Halloween-trilogien som startet i 2018 og som ender med årets Halloween Ends (2022). På samme vis utgir Netflix-aktuelle Texas Chainsaw Massacre (2022) seg som en direkte oppfølger til originalen fra 1974 og ignorerer også dens øvrige kapitler. Mad Max: Fury Road (2015), Ghostbusters: Afterlife (2021), The Predator (2018) og den snart aktuelle Prey (2022) kan også sees på som requels.

Årsaken til at man lager en requel i stedet for en klassisk oppfølger, eller bare gjør en omstart av et filmunivers, er at oppfølgere eller nyinnspillinger oftest blir møtt med kalde skuldertrekk. Dette ser vi eksempelvis i The Amityville Horror (2005), The Wicker Man (2006), Rob Zombies Halloween (2007), nyinnspillingen The Omen (2006) eller den moderne miniserien Rosemary’s Baby (2014).

Scream som requel

Scream i utgaven fra 2022 er ikke bare en requel, den diskuterer også hva en requel er og dens status i et filmunivers. Som en av karakterene sier; den er ikke bare en nyinnspilling slik som tidligere, dette er en requel. Man kan ikke bare lage en oppfølger, man må gjøre noe nytt. Man må følge en etablert fortelling med nye roller omgitt av de originale. Og det skal verken være en omstart eller en oppfølger. På denne måten spiller Scream videre på Wes Cravens Skrik som i 1996 skapte undersjangeren med den ironiske slasherfilmer.

Den nye Scream repeterer og kopierer anslaget fra franchisens førstefilm. Nå er Drew Barrymores karakter byttet ut med unge Tara (Jenna Ortega) på kjøkkenet. Og noe har forandret seg siden førstefilmen i 1996. Hustelefonen ringer samtidig som hun melder en venninne på mobiltelefonen. Samtalen som utspiller seg har store likehetstrekk med originalen, men er samtidig oppdatert til å inneholde moderne filmreferanser. Taras favorittfilmer befinner seg i undersjangeren elevated horror, den nye skrekkfilmretningen med et kvalitetsmessig høyere nivå. Samtidig referer den på metaaktig vis tilbake til de fiktive Stab-filmene i filmuniverset, igjen basert på Skrik-filmenes hendelser i Woodsboro.

Samme tittel

Som Halloween, Candyman og Texas Chainsaw Massacre er filmens tittel kort og enkelt identisk med franchisens første film. I bunn og grunn er handlingen også veldig lik Skrik fra 1996, men laget for en ny generasjon samtidig som de som vokste opp med franchisen får noen tilskudd som gjør det til noe nytt. Ghostface er et veletablert slasherikon som ikke kan hvile i fred. Det må stadig vekkes til live. På fiffig vis refereres det tilbake til sist gang Ghostface dukket opp var i 2011. Det samme året som Skrik 4 ble lansert.

Den ironiske metaleken etablert av avdøde Wes Craven er fortsatt i live. På et tidspunkt sies det i Scream at den siste Stab-filmen ble regissert av regissøren som laget Knives Out og at de befinner seg i et lignende mordmysterium. Og på et opphøyet metanivå ser vi en scene med en av karakterene som ser en Blu-ray av en Stab-film hvor vi på TV-skjermen i filmen ser en fiktiv karakter som igjen ser på en skrekkfilm, samtidig som en maskert drapsmann dukker opp bak ham. Her tøyes metaleken på grensen til det parodiske, men det fungerer fortsatt.

Scream er nå ute på Blu-ray, 4K Ultra HD og DVD.

Om forfatter

Kristian Krogstad har Mastergrad i Filmvitenskap fra NTNU og jobber som frilansjournalist. Han har vært redaktør for det danske filmmagasinet Filmwise og har skrevet for Cinema, Z filmtidsskrift og danske Ekko. Han har tidligere jobbet med filmdistribusjon i mange år, men arbeider nå med dubbing av filmer og TV-serier.

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen