Chris Pine og Thandiwe Newton spiller hovedrollene i den lavmælt thrilleren All the Old Knives på Prime Video. Cinema har møtt dem begge.

Chris Pine spiller CIA-agenten som flere år etter en skjebnesvanger dag på jobb prøver å spore opp en muldvarp i organisasjonen. Jakten fører ham til en tidligere kollega og tidligere elskerinne, spilt av Thandiwe Newton.

– Dette er en bok som har blitt film, sier Thandiwe Newton. Det handler ikke om store actionscener. Det handler mer om dramaet mellom mennesker. Det er her det eksploderer. Det mest spennende og sjokkerende skjer i de roligere scenene mellom de to. Vi hadde en fantastisk kvinne som var en CIA-agent i mange år, og hun snakket med oss om det å jobbe med etterretning. Dette er en veldig enkel historie om to personer som jobber med hemmelig oppdrag, men som er vanvittig forelsket og holder hemmeligheter for hverandre. Og det kan være hvem som helst sitt ekteskap.

–Vi hadde en fantastisk kvinne som var en CIA-agent i mange år, og hun snakket med oss om det å jobbe med etterretning, forteller Thandiwe Newton om forberedelsene til All the Old Knives.

Farget kvinne i CIA

Newton forteller at for henne handlet det mye om å finne ut av hvordan det er å jobbe som en farget kvinne i CIA:

–Jeg lærte mye. Ikke at du nødvendigvis ser det på skjermen. Men det var viktig for meg å ha en følelse av det å vite hvorfor forholdet mitt til Jonathan var som det var hvorfor. Det er en dynamikk. Det er regler i CIA for hvordan du oppfører deg. Jeg prøvde å finne ut hvordan det ville påvirke dem. Vi hadde ikke bare manuset, vi hadde boken også. Og vi gravde i boka og jeg snakket lenge med forfatteren.  Chris er jo også produsent, så han er jo involvert både foran og bak kamera.

– Hvis du er et menneske og ikke vært gjennom traumer, har du har levd et ganske skjermet liv, sier Thandiwe Newton.

70-talls inspirasjon

– Den minner jo om de paranoide thrillerne fra 70-tallet som The Conversation og The French Connection.

– Vi hadde den typen filmer i bakhodet -spesielt Three Days of the Condor og  All the President’s Men, forteller Pine.

– Vi så veldig tilbake på den tiden for insirasjon, fortsetter Newton. Sel hadde jeg Jan Fonda og Faye Dunaway i bakhodet hele tiden, så ja, vi så virkelig på den perioden for å inspirasjon. Vi begge elsker de filmene. Alle elsker de filmene og filmer som Casablanca  med sitt noir-elementet.

– Begge karakterene har traumatiske minner etter hendelsen som fhar funnet sted. Så jeg ville vite fra dere alle er at har dere vært gjennom noe lignende i det virkelige liv? 

– Jeg har gått i terapi jevnlig i og 30 år alle mulige slags, forteller Newton. – Hvis du er et menneske og ikke vært gjennom traumer, har du har levd et ganske skjermet liv . Så som skuespiller vil du bruke egne opplevelser, fordi du er instrumentet ditt. Du vil spille ut ting du har opplevd og følt, og du bringer det til å karakteren du spiller.

Traumer og terapi

– Hver film er nesten som en terapigruppeterapisituasjon. Når vi jobber med karakterer har vi samtaler som åpenbart inn i andre deler av livet.  Hvis jeg ser på arbeidet mitt, i ettertid, kan jeg bokstavelig talt se hvor jeg kom gjennom personlige traumer, og ved å gjøre det hjelpe andre til å forstå deres. Hvordan takler vi det? Og hva skjer videre?

Denne filmen er en film hvor du sitter igjen med mange spørsmål, traumet er definitivt ikke opplagt. Traumer som ikke er riktig håndtert forårsaker problemer, store, store problemer. Det vi ser i filmen er traumet som de begge tok med seg, trodde de ble styrt av kjærligheten deres. Du må grave deg inn og få ut alle traumene før du prøver noe  – ellers påvirker det ditt neste forholdet.  Det er nødvendig for å gå videre inn i friheten.

– En av grunnene til at jeg aldri har regissert er fordi du kanskje har en intensjon eller en plan og det kommer aldri til å gå slik du tror det kommer til å gå.

Ekstraordinær innsats

Chris Pine har gjort sukess både som skuespiller og produsent, men regijobben har han ennå ikke tatt før i filmen Poolman som kommer seinere i år. Der regissrer han, produserer, har skrevet manus og har hovedrollen.

– En av grunnene til at jeg aldri har regissert er fordi du kanskje har en intensjon eller en plan og det kommer aldri til å gå slik du tror det kommer til å gå. Du er avhengig av at mange andre mennesker som også kommer opp med planen deres. Og det er alltid et samarbeid. Å jobbe med en film er som å prøve å redde ting fra et brennende hus, fordi tiden er din største fiende. Jeg tror at vi som jobber i lockdown  med All the Old Knives har brakt noe til prosjektet som større intensitet og et fokus  som er ekstraordinært.

Om forfatter

Redaktør og publisher av Cinema. Han har jobbet med filmjournalistikk og kritikk siden 1987. Han er utdannet ved Høgskolene i Volda og Bø. Geir Kamsvåg har jobbet som avisredaktør og redaktør og publisher av flere kultur- og filmtidsskrifter. Han har vært redaktør for Cinema (tidl. Film & Kino) siden 2008. Medlem av Norsk Filmkritikerlag/FIPRESCI

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen