Paramount+: «The Offer» - Strømmetjenestens beste hittil
6Total vurdering

The Offer er en miniserie om mytene, legendene og de utrolige historiene rundt innspillingen av Gudfaren, filmen som det nesten ikke ble noe av.

Til strømmetjenesten Paramount+ er det nå laget en miniserie basert på historien bak en av morselskapets aller største filmsuksesser. Vi befinner oss på slutten av 1960-tallet i en tid hvor den klassiske gangsterfilmen er død, men hvor alle snart skal snakke om den sensasjonelle boken «Gudfaren». En uerfaren, men ivrig produsent skal på uventet vis få muligheten til å lage det som begynner som en lavbudsjettsfilm, men som skal bli en altoppslukende oppgave som skal koste både blod og tårer. Med filmatiske kvaliteter er dette miniserien om historien bak filmatiseringen av Gudfaren.

Vi kjenner sluttresultatet gjennom den klassiske spillefilmen vi elsker å se om og om igjen. Serien handler ikke om det ferdige produktet, men prosessen med å lage den inkludert de mange hindringene på veien. Det handler om hvordan små detaljer leder vei til det mesterlige sluttresultatet. Hvordan noen små handlinger sørger for at filmen eksisterer i dag og ikke minst hvordan de mange anekdotene fra innspillingen nå har materialisert seg i en fiksjonsserie. Gjennom ti episoder skal vi følge ulike grupperinger i filmbransjen, i mafiabransjen og i maktkampen mellom mektige toppsjefer.

Et uventet tilbud

Matthew Goode som Paramount-sjef Robert Evans og Miles Teller som produsent Albert S. Ruddy. Photo Cr: Nicole Wilder/Paramount+ ©2022 Paramount Pictures. All Rights Reserved.

Det er 1960-tallet og dataprogrammereren Albert S. Ruddy (Miles Teller) ønsker å skifte beite. Med inspirasjon i fangeleirfilmen Staalag 17 fra 1950-tallet klarer han på overraskende vis å pitche inn TV-konsept Hogan’s Heroes med kombinasjonen krigsfangeleir og humor. Svært uventet har Ruddy nå blitt produsent. Hos filmstudioet Paramount begynner det å se mørkt ut for sjefen Bob Evans (britiske Matthew Goode). Han trenger en filmsuksess snarest! Med stor pågåenhet klarer den ambisiøse Ruddy å få en fot innenfor og snart har han et år på seg til å bevise at han kan produsere en spillefilmsuksess.

I samme tidsperiode strever den mislykkede forfatteren Mario Puzo (Patrick Gallo) med dårlig salg og stor gjeld. Så spirer en ny idé rundt historien til en familie i den italienske mafiaen. Mens Ruddy klarer å overbevise Robert Redford til å gjøre hans første film som produsent skal Puzo oppleve stor suksess med sin roman «Gudfaren». Paramount sitter på rettighetene til romanen og er ute etter raske inntekter. Uventet får Ruddy, nå grunnet sin ekspertise på lavbudsjettsfilmer, 4 millioner til dispensasjon og muligheten til å produsere filmatiseringen av boken.

Filmatiske uttrykk

Samtidig i den virkelige italienske mafiaverden venter Joe Colombo (Giovanni Ribisi) på å få en plass ved bordet til de store. Som beskyttere av det italiensk-amerikanske miljøet er de oppmerksomme på romanen og den kommende filmatiseringen. De mener den er ødeleggende for deres folk og skal gjøre det som er nødvendig for å få stoppet filmen.

The Offer har et svært velfungerende anslag og presenterer på upåklagelig vis allerede i første episode universet og dets sentrale karakterer. Visuelt har serien et herlig retronostalgisk filter og et svært riktig filmatiske uttrykk. Tidsånden er herlig med sin lekne gjengivelse av slutten på 1960-tallet i overgangen til 1970-tallet. Det er nesten så kulissene, bilene og klesdraktene skriker ut hvilket tiår de befinner seg i. Så settes persongalleriet i sving og de begynner å bygge grunnmuren på det vi så godt kjenner som spillefilmen Gudfaren fra 1972.

I seng med mafiaen

Miles Teller som produsent Al Ruddy og Juno Temple som hans sekretær Bettye McCartt. Photo Cr: Nicole Wilder/Paramount+ ©2022 Paramount Pictures. All Rights Reserved.

Mot alle kunstens regler oppsøker den uerfarne Ruddy bokens forfatter for å få ham til å også skrive filmmanuset. Med italienske aner kommer Francis Ford Coppola siden inn i bildet og det hele blir for alvor interessant. Seriens Coppola spilles av Dan Fogler som har klare likhetstrekk til virkelighetens regissør. Så begynner den smertefulle prosessen med å sy sammen et manus, men hvor alt går langt fra på skinner for trioen Ruddy, Puzo og Coppola. Ytterligere motgang møtes i godkjennelsesprosessen av regissørens skuespillerønsker. Et stramt budsjett skal stadig overskrides og de må hele tiden vurdere hva som skal prioriteres. For hvert eneste skritt i riktig retning må de gå to skritt tilbake.

Det som løfter serien til et høyere nivå er hvordan den på godt sammensydd vis forteller to parallelle mafiahistorier. Den ene er boken som filmatiseres, den andre forteller hendelser fra samtidens virkelige mafiaverden. Og disse kolliderer da mafiaen sender en beskjed av den alvorlige sorten. Ruddy innser på smertefullt vis at han må ha tette bånd til mafiaen for å lage filmen, men hvor langt er han villig til å gå for å redde den? Et ytterligere paradoks er at hvis mafiaen nevnes i filmen så betyr det at de eksisterer, men de ønsker ikke å bekrefte sin eksistens.

Tilbakeskuende

Innimellom krydres historien med herlige tilbakeskuende blikk bak kulissene til Hollywood i overgangen til 1970-tallet, eksempelvis tror de at Gudfaren kan bli en like stor suksess som Rosemary´s Baby. I dialogen refereres det også til det romantiske dramaet Love Story (1970) som toppet kinolisten og det ferske manuset Chinatown med muligheter for Jack Nicholson i hovedrollen. Vi får videre bli med på settet til innspillingen av kjente filmer som Butch Cassidy and the Sundance Kid og The Getaway.

Det handler om legender og skapelsesprosessen av filmmagi. Vi følger Ruddy i kinosalen hvor han ser The Planet of the Apes og hvor han utbroderer hvordan han ser viktigheten og det magiske som foregår mellom publikum i kinosalen. Han har fått et kall og må jobbe med film, selv om han ikke vet noe om hvordan man skal produsere en film. På samme måte snakker Bob Evans om hvor viktig det er å bringe magien til det store lerretet og slik blir The Offer en slags ABC om hvordan en film blir til hos et av Hollywoods store studioer.

Filmkunst vs business

Dan Fogler som Francis Ford Coppola. Photo Cr: Nicole Wilder/Paramount+ ©2022 Paramount Pictures. All Rights Reserved.

Det er en miniserie full av motsetninger. Blant annet er studioet Paramount bare et av mange selskaper i portfolioen til Gulf + Western og deres eneste drivkraft er å tjene penger. Hvis Paramount ikke tjener store penger, kan ikke Bob Evans fortsette sitt jetset-liv og konflikten tilspisser seg med regnskapsføreren i Gulf + Western.

De andre store Paramount+ seriene Yellowstone og Mayor of Kingstown har stjernene Kevin Costner og Jeremy Renner som sitt store innslagspunkt. I The Offer er det konseptet i seg selv og ikke skuespillerne som er det tiltrekkende. Har du først startet å se serien blir du raskt fanget av dens tiltrekningskraft. Den er svært fengende og hakket bedre enn de to tidligere nevnte seriene. Til tross for manglende stjerner byr den på et overraskende godt spill av Miles Teller i rollen som produsent Ruddy og Juno Temple som hans sekretær Bettye McCartt er også herlig tolket. Men det er først når Marlon Brando (Justin Chambers) trer inn i bildet at de første virkelige følelsesmessige reaksjonene som klump i halsen og tårer i øynene trer frem. Herlig!

Avhengighetsskapende

Det er Dexter Fletcher, regissøren som tok over Bohemian Rhapsody og som laget Rocketman, som har regien på de første episodene. Historien baserer seg på Gudfaren– produsent Albert S. Ruddys virkelige erfaringer og opplevelser. Det er laget på underholdende måte, er mildere enn Gudfaren og tematisk like filmer fra Martin Scorsese, men byr på svært elskverdig nytelse i serieformat. Det er spennende, morsomt, tidvis voldsomt samtidig som den byr på scener som gir emosjonell virkning. The Offer er rett og slett en svært medrivende og avhengighetsskapende serie!

Det er dessuten noe helt annet å se dette gjengitt som en miniserie enn å lese om de mange utrolige historiene i bokform. Og ikke minst er det nervepirrende til siste episode. Det eneste ankepunktet er noe klisjéfull framstilling av mafia og at den til tider er noe flåsete i stilen med sine noe overdrevne karakterer, men det er gjort på en såpass underholdende måte at det aksepteres. Og ikke minst sitter man hele tiden og funderer på hva som er sant og hva som er overdrevet for fiksjonsformens skyld. Vi ønsker gjerne velkommen en påfølgende miniserie om historien bak Gudfaren 2.

The Offer er tilgjengelig på Paramount+ fra 29. april.

Delta i diskusjonen