The Offer-stjernene Miles Teller og Juno Temple snakker med Cinema om de fascinerende fakta bak innspillingen av Gudfaren og deres eget forhold til filmen hvor de spiller hovedrollene.

Paramount+s nye serie The Offer går tett på blodet, svetten og tårene som gikk med under innspillingen av Francis Ford Coppolas mesterverk. Serien lander perfektv til filmens 50-årsjubileum.

Miles Teller (Top Gun: Maverick) har rollen som produsenten Albert Ruddy som fikk oppgaven med å stable innspillingen på beina, mens Juno Temple har rollen som hans meget energiske  sekretær Bettye McCart. Ellers byr serien på Giovanni Ribisi som den virkelige mafiabossen Joe Colombo, og Dan Fogler som selveste Coppola.

Møte med filmhistorien

Miles Teller har hovedrollen som produsenten Albert Ruddy i en film som han selv ikke så før han var tenåring:

– Jeg tror ikke jeg var i stand til å sette så stor pris på den da. Flere år senere gikk jeg på dramaskole og ærlig talt, litt imponert over at jeg aldri hadde sett noe som den.var det med den typen innsikt og spenning også. Og ekte spenning uten noen form for gimmicker eller gags. Det var bare, du vet, fylt med spenning.

LES ANMELDESE AV THE OFFER HER

– I denne serien får utforske hvordan den ble til og hvor mange hindringer de måtte overvinne. Det er alltid tøft å lage en film og få laget en film. Jeg vet ikke hvor mange produsenter som bokstavelig talt har hatt en pistol mot hodet, så innsatsen var så høy. Vi ville sannsynligvis aldri ha visst om at mange av disse menneskene hvis Gudfaren ikke ble den enorme suksessen den ble – fordi så mange mennesker satte karrieren på spill for å få det til.

– Juno, du spiller energiske sekretæren til Albert Ruddy. Hun ser ut til å være en modig kvinne med uten frykt og ikke lar seg stoppe av mafiaen. Hvorfor bestemte du deg for å delta i dette prosjektet?

Miles Teller har rollen som produsenten Albert Ruddy mens Juno Temple har rollen som hans meget energiske  sekretær Bettye McCart.

– Da jeg først meldte meg på dette prosjektet, hadde jeg ikke lest øyeblikket hvor hun faktisk utfordrer mafiaen. Jeg fant ut om det litt senere, men jeg tror fra det øyeblikket Albert Ruddy møter henne, så opplever han at hun har baller og er den riktige for jobben. Hun gir ham ikke noe annet valg enn å ansette henne fordi hun vet at hun vil være en viktig og lojal støttespiller uansett hva som kommer til å skje. Og så begynner Gudfaren å skje. Hun er virkelig modig og var forut for sin tid og voldsomt lojal.

Jeg tror at han var en sjef som også ga henne gjensidig respekt. Han behandlet henne som en likeverdig fra starten av, fordi hun lærte ham ting og han lærte henne ting. Så drar de på denne reisen for å lage noe som de begge virkelig tror på, som er filmmagi. De risikerte faktisk livet for det. Jeg tror begges tapperhet på en måte oppmuntrer den andre til å være modig også. Så det var en flott dynamisk duo å være en del av. Ja, hun var en kvinne som jeg føler meg veldig, veldig beæret over å ha fått gå rundt i skoene til.

Imponert og begeistret

Juno Temple kom sent med, rett før innspillingen startet.

– Jeg kom sent inn. Jeg fikk to eller tre første episodene sendt til meg og ble helt imponert og begeistret. Denne ekstraordinære kvinnen som er en så viktig del av fortellingen med den lidenskapen, lojaliteten og tapperheten som skulle til for å få Gudfaren laget. Det var et tilbud jeg ikke kunne avslå.

– Jeg tror at fra det øyeblikket Albert Ruddy møter henne, så opplever han at hun har baller og er den riktige for jobben, sier Juno Temple om Bettye McCart.

Miles Teller en telefonsamtale fra regissør Dexter Fletcher:

– Vi snakket om prosjektet en stund. Så sendte han meg manusene til alle episodene. Jeg leste dem alle på én gang, jeg ble bare så imponert over mengden forskning du kunne fortelle hadde gått inn i dette prosjektet og hvor engasjerende det var. Jeg følte at det var noe jeg absolutt måtte være en del av. Det var en veldig enkel avgjørelse for meg.

– Mange av karakterene i Gudfaren er fortsatt i live. Hva slags press setter det på deg?

– For meg personlig er det faktum at min karakter erveldig levende. Albert Ruddy er også produsent for serien. Så kom med notater og sånt. Det er mye press,men det handler om levde liv til folk  som frremdeles lever som Al Pacino og Coppola, alle disse enorme menneskene og fantastiske artistene, da, blir det press, men det er også spennende. Jeg er så glad for å være en del en fortelling om arbeidet rundt en film  som så mange mennesker kjenner. Jeg virkelig elsker og setter pris på arbeidet som gikk med til å lage denne filmen. Det er et privilegium å være en del av det.

– Jeg kunne ikke vært mer enig, fortsetter Juno Temple:

– Å være en del av det å fortelle historien om hva som foregikk bak kulissene til  en av de største filmene til gjennom tidene har vært stort. Høyt press, selvfølgelig, skremmende, men også for en ære. Jeg synes også at du alltid bør gjøre ting som skremmer deg, fordi de utfordrer deg mest.

De satte karrieren på spill

– Hva lærte du av denne opplevelsen? Hva tok du med deg ved å jobbe med dette prosjektet?

– Jeg husker hva Albert Ruddy fortalte meg. På en måte er denne historien gjenfortelling om hvordan han opplevde innspillingen. Det han fortalte meg at han det var så mange mennesker som satt karrieren på spill for dette. Jeg synes det er så prisverdig. Jeg liker å tro at det fortsatt skjer slik, men for det meste tenker de fleste bare på seg selv. Hovedpersonen i i serien har sterk integriteten til produksjonen.

– Det var så mange mennesker som satt karrieren på spill for Gudfaren. Jeg synes det er så prisverdig. Jeg liker å tro at det fortsatt skjer slik, men for det meste tenker de fleste bare på seg selv sier Miles Teller.

Nei. Ja, jeg tror det var det, men ja, jeg hadde lojaliteten og lidenskapen som fikk denne filmen til, tror jeg er noe alle kan bli minnet om, i så mange aspekter av enten det er kunst eller liv, lojalitet og lidenskapelig er to virkelig viktige ingredienser. Og de er integrerte og lager noe som er autentisk, vet du, og jeg tror sannhetsfortelling kommer fra et sted hvor du føler deg trygg. Jeg vet at du som skuespiller føler deg trygg. Når du stoler på ditt du vet, hele økosystemet, får et prosjekt til å bli levende med deg, enten det er kysten din, eller om det er hår og sminke, enten det er gafferbelysningen din, rommet, kinematografen din, regissøren din, alle jobber der, som ofte du, du vet, går gjennom denne opplevelsen av å bli forvandlet til noen, og så får du lære hva det var å lage noe som de følte lidenskap for. Og de kjempet for at den skulle bli laget på den måten de virkelig trodde på, og at det virkelig ga resultater. Og jeg tror det er noe jeg håper folk tar bort fra showet vårt, for det er utrolig hvor langt det kan få noe til å vare livet ut, vet du. Takk så mye. Fabian, fortsett.

Kjærlighetserklæring

– Denne serien handler mye om tvil og usikkerhet ved å lage en film som denne. Så jeg lurte på, hva er dine egne erfaringer med å ha disse tvilene og usikkerhetene? Kan du gi eksempler fra enkelte filmer?

– Jeg har absolutt vært en del av noen prosjekter med stor ambisjoner, forteller Teller:

– På de første samtalene med regissøren, manusforfatteren og de andre involverte forteller de om store visjoner. Du tenker at du du vil være med, men så kommer det ned til tvil om den vil bli laget. Jeg har hørt denne analogien før at er  som å hoppe utfor en klippe. Skal du lykkes med slie prosjekter må dere være «Band of Brothers» – det krever bare så mye tillit. Hvis du begynner å ikke stole på menneskene rundt deg, eller du ikke føler at det er et trygt prosjekt så er det er vanskelig. Så lenge de har behandlet meg som en som en samarbeidspartner,  så er det en flott opplevelse. Hvis ikke så er det veldig tøft fordi uansett hva du går gjennom den dagen,  kommer det du gjør den dagen på lerretet eller i serien.

– Man blir også inspirert av Gudfaren. Det å fortelle denne historien føltes som en slags romantisk tilbakemelding til filmindustrien, spesielt fordi det er en slags tv-tid akkurat nå. Det føles som en hyllest til, en film som for alltid vil bli ansett som en av de største filmene som noen gang er laget. Og dette er vår kjærlighetshistorie til den.

Om forfatter

Redaktør og publisher av Cinema. Han har jobbet med filmjournalistikk og kritikk siden 1987. Han er utdannet ved Høgskolene i Volda og Bø. Geir Kamsvåg har jobbet som avisredaktør og redaktør og publisher av flere kultur- og filmtidsskrifter. Han har vært redaktør for Cinema (tidl. Film & Kino) siden 2008. Medlem av Norsk Filmkritikerlag/FIPRESCI

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen