Neil Marshall til Cinema: – Dette stanset den amerikanske Trolljegeren

Den amerikanske nyinnspillingen av Trolljegeren skulle delvis spilles inn i Norge, men da castingen var i ferd med å bli gjort dukket en uventet hindring opp.

Trolljegeren hadde en åpningshelg med rundt 50.000 besøkende og nærmere 300.000 kinobesøk totalt i Norge. Bransjebladet Variety utropte regissør André Øvredal som én av ti på sin årlige liste over lovende regissører å følge med på. Men til tross for suksessen var ikke Øvredal verken vært interessert i å lage en oppfølger eller å lage en amerikansk tolkning.

Da Cinema spurte André Øvredal i 2016 om han var involvert i den amerikanske nyinnspillingen av Trolljegeren, kunne han avkrefte at noe var på gang.

– Nei, den er helt død. Heldigvis. Det hadde kommet noen penger i kassen hvis jeg hadde laget den og det hadde vært kjempefint. Men jeg vet med magefølelsen at den ikke hadde fungert.

I stedet for Trolljegeren skulle Neil Marshall på et senere tidspunkt lage Hellboy (2019) i USA. Foto: Kristian Krogstad

Neil Marshall skal gjøre Trolljegeren

Filmens produsent John M. Jackobsen var ikke fremmed for nyinnspillinger i USA. Tidligere hadde Veiviseren (1987) blitt til Pathfinder (2007) og Hodet over vannet (1993) ble laget som Head Above Water (1996). På et tidspunkt annonserte produsent Christopher Columbus, som hadde sikret seg filmrettighetene til nyinnspillingen, at sjangerfilmregissør Neil Marshall skulle regissere den.

Senere i 2016 skulle Øvredal i forbindelse med lanseringen av The Autopsy of Jane Doe (2016) utdype ytterligere om nyinnspillingens status til nettstedet Birth.Movies.Death.

– Jeg vet ikke nøyaktig hva som skjedde. Jeg var veldig fornøyd med det jeg leste. Jeg kommuniserte aldri med noen om det, men jeg leste på nettet at Neil Marshall var tilknyttet som regissør, og jeg sa: «OK, jeg kan stå bak det», men plutselig skjedde det ikke. Jeg tror at rett etter å ha signert på Trolljegeren, så ble Neil for opptatt med Game of Thrones, og det var det som stoppet den. Det ser ut til å være tilfelle, uansett, og så døde det bare.

Hva skjedde egentlig?

For å forsøke å komme til bunns i hva som egentlig skjedde la Cinema frem Øvredals uttalelser til Neil Marshall da han var i Norge tidligere i år.

– Interessant! Fra mitt ståsted, jobbet jeg med å utvikle Trolljegeren, jeg fikk designet trollene, jeg skrev manuset og vi fikk da beskjed om at rettighetene gikk ut eller ikke ble fornyet av produsenten av Trolljegeren, forteller Marshall.

Av Chris Columbus?

– Nei, det var produsenten vi laget den med i statene, den opprinnelige produsenten.

Den norske?

– Ja! Han ville ikke forlenge opsjonen, så vi kunne ikke lage den. Og han ville beholde den. Enten ville han lage en oppfølger selv eller så trodde han at vår versjon ville ha innvirkning på oppfølgeren hans. Så han satte en hindring for det hele. Så derfor stoppet det opp. Det er det jeg ble fortalt. Men jeg forlot aldri prosjektet.

Så du var klar for å lage filmen?

– Absolutt! Jeg var fullstendig engasjert i det. Jeg var bittert skuffet da det falt igjennom fordi vi forsøkte å caste den. Jeg følte at manuset var på et veldig bra sted. Intensjonen var å spille inn deler av den i Norge og jeg var veldig begeistret for det hele. Vi snakket med creature effects-designerne i Los Angeles som skulle lage trollene for oss og jeg var veldig spent på det hele, og så falt det sammen.

– Vi designet fire eller fem forskjellige troll i forskjellige størrelser og former så det skulle bli veldig kule sekvenser i den. Saken var at vi skulle lage en nyinnspilling som ikke bare ble et bilde for bilde-greie, men komme opp med nye sekvenser, noe som er vanskelig fordi originalen er så bra. Men vi kom aldri så langt, utdypet Marshall.

André Øvredal da han gjestet Ramaskrik Filmfestival med The Autopsy of Jane Doe i 2016. Foto: Gry Traaen

Norsk produsent stoppet nyinnspillingen

Ifølge Neil Marshall var det altså den norske produsent John M. Jackobsen som valgte å ikke forlenge de amerikanske filmrettighetene og dermed stanset produksjonen som hovedsakelig manglet casting.

Dette er dog ikke den eneste gangen veiene til Marshall og Øvredal har blitt krysset. I 2012 ble Neil Marshall annonsert som regissør til Last Voyage of the Demeter. Nå er Øvredal i post production med samme tittel og som etter hvert blir å få sett neste høst.

Tilslutt, for å høre om det faktisk var noen norsk oppfølger på gang spør vi igjen regissør André Øvredal, som også var manusforfatter på Trolljegeren, om hva han sier til Marshalls påstand.

– Jeg er jo en stor fan, og ja det hadde jo vært fantastisk om filmen ble laget av han. Ellers har jeg ikke særlig mye kunnskap om det der. Jeg var mest opptatt av mine egne prosjekter på den tiden og hadde perifer og tilfeldig kunnskap om hva som skjedde, og aner ikke noe om hva som er årsaken til at det ikke ble noe av. Men synd var det jo!

Hadde du en idé eller skrev du noen gang på en oppfølger til Trolljegeren?

– Nei, jeg har ikke vært del av noen versjon av Trolljeger-oppfølger, påpeker Øvredal avslutningsvis.